۱۷ اسفند سال۱۴۰۰ شمسی میلاد امام العابدین، حضرت سجاد(ع)

هفدهمین روز اسفند سال 1400 مصادف با فرخنده زادروز ولادت علی­‌بن­‌حسین(ع) می­‌باشد.

اقوال تاریخی، روز پنج‌شنبه، پنجم شعبان­‌المعظم سال 38 ه. ق. را زمان میلاد چهارمین امام برحق شیعیان معرفی می­‌کنند.  کلیه­‌ی منابع حدیثی و روایی زادگاه این امام همام(ع) را شهر مدینة­النبی می‌­دانند.

پدر ارجمند امام سجاد(ع)، سيد الشهداء، امام حسين(ع) مى‌­باشند و مادر بزرگوارشان، شهربانو، دختر يزدگرد - آخرين شاه ساسانى – مى­‌باشند. این بانو طى فتوحات شهرهاى ايران به دست اعراب به اسارت درآمدند و از ايران به مدينه انتقال داده شدند. شاهدخت ایرانی در شهر مدینه با حمايت امير­المؤمنين، امام علی(ع)، آزاد گردیدند و به همسرى سید­الشهدا در آمدند و افتخار مادری امام زين‌­العابدين(ع) را کسب نمودند و به این ترتیب، نه امام معصوم (ع) از نسل ایشان عرصه­‌ گیتی را به قدوم خود متبرّک نمودند.

مشهورترين كنيه سید­الساجدین(ع) ابوالحسن و ابو محمد است. ابوالحسين، ابوعبدالله و ابوالقاسم دیگر کنیه­‌های ایشان ذکر شده­‌اند. همچنین از القاب این امام بزرگوار می­‌توان به زين‌العابدين، سيدالعابدين، سجاد، ذوالثفنات، قدوه‌الزاهدين، سيدالمتقين، امام‌­المؤمنين، زين­‌الصالحين، منارالقانتين، الزكى، الامين و سيدالمجتهدين نام برد که معروف‌­ترین آن­‌ها سجاد و زين‌العابدين(ع) هستند. يكى از اسامی كه امام سجاد(ع) را با آن مى­‌خواندند «ابن­‌الخيرتين» است که دلیل اين نام­گذارى سخنى است که به پیامبر گرامی اسلام(ص)  نسبت داده شده است: " در ميان عرب، نسل قريش و در ميان غيرغرب ، فارسيان نمونه‌­اند " .

پس از شهادت امام حسین(ع) در محرم سال شصت و يك ه.ق.، منصب الهی  امامت به امام چهارم، حضرت  سجاد(ع) واگذار گردید. امامت حضرت سيدالساجدين(ع) از سال  61تا سال 95 ه. ق. ادامه یافت.

شخصیّت امام سجاد(ع) با علم الهی خود و دریافت تعالیم معنوی از پدر بزرگوارشان مزیّن به رفتار شایسته و خلق نیکویی بودند که سبب شد محاسن و خیرات اخلاقی والایی، به ویژه عبادات خالصانه­‌شان به درگاه ربوبی معبود، در وجود مبارک‌شان تبلور یابد. شرح تعدادی از این خصایل برجسته و فضایل نیکو بدین­‌گونه است: عبادت(شب را مرکبی برای رسیدن به معبود قرار می‌دادند)، نیایش‌­های شبانه­‌روزی و اشک‌­های بی­‌پیرایه‌­ای که به بارگاه پروردگار تقدیم می­‌نمود، گذشت و بردباری(امام(ع) در برابر ناملایمات اطرافیان خویش، بردبار بودند و هرگز به ایشان عتاب نمی‌کردند؛ بلکه با آرامش، آنان را عفو می‌فرمودند. ایشان به نقل از پیامبر(ص) می‌­فرمودند: " به خدایی که جانم در دست اوست، دو چیز با هم جمع نشده‌­اند که بالاتر از بردباری همراه با علم باشند " )، انفاق(ایشان پس از حادثه جان­سوز کربلا، بر زخم‌­های شیعه مرهم گذاشتند، به فقیران رسیدگی نمودند و با آن­‌ها همدلی و مهربانی نشان دادند)، مهربانی و مهرورزی امام زبانزد همگان بود، ارشاد(امام سجاد(ع) همواره در اندیشه‌ی هدایت امّت جدشان بودند)، امرار معاش(امام سجاد(ع) هرگز بار خود را بر دوش دیگران نمی‌انداختند و می‌فرمودند:" هر کسی تلاش کند تا روزی حلالی به دست آورد، پس آن روزی از طرف خداوند جلیل و عزیز صدقه­ای برای اوست " . امام زین­العابدین(ع) در کلامی وزین و آگهی­‌بخش می‌فرمایند: " هشدار که منفورترین مردم نزد خداوند کسى است که سیره امامى را برگزیند ولى از کارهاى او پیروى نکند "(الکافى، ج. ۸، ص. ۲۳۴).

 

گردآوری و تنظیم: بیگلری

منابع:

yun.ir/1mbpc8

yun.ir/ddj1f4

yun.ir/bjrdg5

 

 

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, اسفند سال 1400, میلاد امام سجاد(ع) سال 1400


Slide 1
اشتراک
مطلـب