کلینی اولین تدوین‌کننده کتب جامع حدیث اهل بیت(ع)

دوشنبه نوزدهم اردیبهشت سال 1401 سالروز ارج نهادن به سال­‌ها سیر و سعی دانشمند محدّث شیعه ثقة­الاسلام ابوجعفر محمدبن یعقوب كلینی رازی معروف به شیخ كلینی است.

 

ابوجعفر محمدبن یعقوب‌كلینی رازی معروف به شیخ كلینی از معروف‌ترین دانشمندان شیعه هم‌عصر امام حسن عسگری(ع) و دوره غیبت صغری حضرت مهدی(عج)، در قرن چهارم ه.ق.  در روستای كلین واقع در نزدیكی شهر ری دیده به جهان گشود. القاب وی ثقة­الاسلام، شیخ مشایخ شیعه، رئیس محدثان علمای امامیّه و ... است.

شهرت شیخ مرهون قلم وی در نگارش و تألیف مجموعه کتب چهارگانه حدیث با نام «کافی» می­‌باشد که به توصیه یکی از شیعیان به این عالم توسط شیخ به رشته تحریر درآمد تا از این طریق معارف الهی اهل بیت(ع) در دوره خفقان و تقیه‌آمیز حکومت عباسی به فراموشی سپرده نشود. این اثر نفیس منبع دینی معتبری برای علم­‌پژوهان دینی است. مجموعه کافی که دو دهه گردآوری و تألیف آن به طول انجامید مشتمل بر سه بخش اصول، فروع و روضه می‌­باشد.

شیخ كلینی دارای ویژگی­‌های اخلاقی حسنه مهمی چون عدالت، تقوا، فضیلت، حفظ و ضبط احادیث صحیح بود و این صفات اخلاقی برجسته سبب فیض بردن شاگردان بسیار از محضر و علم و تجارب استاد گردید. وی خود نیز از درس اساتید بزرگ دوره خود از جمله پدر فاضل و متدین خویش توشه برگرفت و تعالیم اساتیدی چون احمد بن محمد بن عاصم كوفی، حسن بن فضل بن زید یمانی، محمد بن حسن صفار، سهل بن زیاد آدمی رازی، ... ضمیر دانش­‌طلب وی را سیراب گردانید.

پس از پایان تحصیلات ابتدایی، او راهی شهر ری شد تا به یادگیری علوم انسانی به حد اعلی بپردازد. وی برای شناساندن تشیع بدون تحریف دشمنان اسلام و تعلیم صادقانه سیره و احادیث ائمه(ع) تلاشی خالصانه کرد و بدین جهت اولین دانشمند علوم اسلامی است که لقب « ثقة­الاسلام» به معنی شخص معتمد اسلام را از سوی مردمان خاص و عام دوره خویش و دیگر دوره­‌ها دریافت کرد.

وی که در محافل اندیشمندان اسلامی با عنوان چشم و چراغ شیعه شهرت دارد پس از سپری نمودن سالیان بسیار در مسیر ثبت احادیث و روایات معتبر از پیامبر(ص) و معصومین(ع) در سال 319 ه.ش. به دیدار حق شتافت و یادگاری گرانبها برای هم­‌کیشان خود به امانت گذارد. مزار این دانشمند مخلص در بخش شرقی رود دجله، هم‌جوار با پل قدیم بغداد قرار دارد.

 

 

دبیر خبر دفتر مرکزی: بیگلری

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, شیخ کلینی , اردیبهشت 1401


Slide 1
اشتراک
مطلـب