پانزدهم رجب، سالروز رحلت بانو مدافع حماسه حسینی و فرهنگ عاشورا

سالروز رحلت حضرت زینب(س) در سال 1400 مصادف با روز پنجشنبه ۲۸ بهمن می­‌باشد.

‌‌

حضرت زینب (س) سومین فرزند امام علی(ع) و حضرت فاطمه (س) است، بانویی که در تمام عمرشان بار جانگداز مصیبت صحرای کربلا را صبورانه به دوش کشیدند و ایستادگی ایشان سبب شد به «امّ المصائب» خوانده شوند.بانویی که روایتگری و ماندگاری حقایق واقعه عاشورا وامدار همّت، ایراد خطابه­‌های غرّا در مجلس سراسر فریب یزید و مرارت­‌هایشان در تحمل آلام باقی مانده از شهادت سلاله­‌ی پاک پیمبر(ص) به ویژه امام حسین(ع) است.

 در منابع تاریخ دینی، سه تاریخ مختلف ( سال 62، 63 و 65ه.ق.) برای روز وفات حضرت زینب(س) عنوان شده است که تاریخ 15 رجب سال 62 هجری قمری، یعنی 18 ماه پس از واقعه جانسوز عاشورا و در 57 سالگی حضرت زینب کبری(س)، در بین علما مشهورتر است.

حضرت زینب (س) بعد ازجریان کربلا و رنجش‌­های ایاّم اسارت در شام و محنت ایام، چندان گریستند که پشتشان خمیده و گیسوانشان سفید گردید وتا موعد عروج به ملکوت اعلی، زندگی‌­ای سراسر حزن و اندوه داشتند(تبریزی، جعفر بن سلطان احمد، بحر المصائب، ص253).

درباره چگونگی رحلت حضرت زینب(س) گرچه قول­‌های مختلفی در منابع آمده است، امّا احتمال وفات حضرت زینب (س) بر اثر بیماری و یا بردباری برمحنت­‌های ناشی از مصائب و سختی­‌هایی که از واقعه عاشورا به آن دچار شدند به عنوان مهم­‌ترین و قابل قبول‌­ترین سند تاریخی است.  

حرم و مزار حضرت زینب (س) در جنوب شهر دمشق، پایتخت کشورمسلمان‌­نشین سوریه، قرار دارد؛ این محل از زیارتگاه‎‌های شیعیان به شمار می‎‌رود. منطقه‎‌ای که حرم حضرت زینب(س) در آن قرار دارد در حال حاضر شهرک «السیدة زینب» گفته می‌‎شود و در نزد ایرانیان به "زینبیه" مشهور است. حرم بانوی صبر(س) در طول تاریخ  براثر حوادث گوناگون، تاکنون چندین بار مرمّت و مساحت زیربنایی آن گسترش یافته است.  

 

گردآوری و تنظیم: بیگلری

منابع:

yun.ir/1mw2pd

yun.ir/qk8sgf

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, رحلت حضرت زینب(س), 28 بهمن سال 1400


Slide 1
اشتراک
مطلـب