تکریم ولادت بانوی صبر و فداکاری کربلا فرصت ویژه بزرگداشت مقام پرستار

 ولادت حضرت زینب و روز پرستار

 

سی­ ام آخرین ماه پاییز 99، مصادف با پنجم جمادی­ الاولی، روزولادت حضرت زینب (سال 5 یا 6 ه.ق) بانوی صبر و مقاومت کربلا و روز پرستار در ایران می­‌باشد. ایشان در شهر مدینه متولد شدند. کنیه‌­شان «ام کلثوم» والقابشان «ام المصائب» و «عقیله بنی هاشم» به معنی دارنده کرامت و ارجمندی می‌­باشد. روایت است جبرئیل ضمن رساندن سلام خداوند به پیامبر(ص) خبر داد: ایزد یکتا نام این نوزاد را «زینب» برگزیده است[1]. گویی صبوری در تقدیر بانوی کربلا نوشته شده بود؛ گواه این ادعا گفته جد بزرگوارش(ص) به سلمان است که فرمود: " اى سلمان جبرييل از جانب خداوند جليل خبر آورد كه اين مولود(زینب (س))گرامى مصيبتش غير معدود باشد تا به آلام كربلا مبتلا شود " [2].

عقیله‌­ی کربلا از دوره­ی کودکی پرستاری از بیمار را در خانواده تجربه کردند. ابتدا نگهداری از مادر گرامیشان را بعد از رحلت پیامبر(ص) عهده­‌دار شدند. سپس خدمت به امیرالمؤمنین را، که زخمی میدان­‌های مبارزه بود، برعهده گرفتند. امام حسن(ع) هم درایام بیماری از یاری ایشان بهره­‌مند شدند. در نهایت، اوج محبت ایشان را در صحنه­‌ی کربلا، همگام با امام حسین(ع) و پرستاری ازامام سجاد(ع) وکودکان و بانوان غم دیده سپاه اسلام شاهدیم. سختی مصیبت­‌ها را تحمل کردند ولی لحظه‌­ای درمراقبت از بنی هاشم و قیام الهی حسین(ع) را فروگذاری ننمودند. زینب(س) و اسارت بنی هاشم اگر نبود خون امام حسین(ع) و یارانش پایمال می­شد و یزید و حکومتش به هدف ددمنشانه خود یعنی محو انقلاب حسینی واسلام دست می­یافتند. پایداری حیات آفرین بانوی صبر علت نام گذاری این روز به نام «پرستار» است. حدیث منتسب به حضرت زینب، روشنی بخش اندیشه­‌مان به خصوص پرستاران پرتلاش خواهد بود. ایشان می­‌فرمایند: هرکس عبادات و کار‌های خود را خالصانه برای خدا انجام دهد، خداوند بهترین مصلحت‌ها و برکات خود را برای او تقدیر می‌نماید.

شغل پرستاری از عهده افرادی برمی­‌آید که دارای حس عمیق همدردی و مسوولیت­ پذیری باشند و به لحاظ جسمی، روحی و اخلاقی آستانه تحمل بالایی داشته باشند. ارزش این حرفه چنان است که در تعالیم اسلام تکریم شده و عملی صالح است. خداوند اولین شافی و حفیظ است؛ شفادهنده­ی حقیقی ذات اقدس الهی می­‌باشد و پرستاران را می­توان از جنود او در زمین دانست. البته روز جهانی پرستار، 12می سالروز تولد فلورانس نایتینگل (قرن20 م) بنیانگذار حرفه پرستاری می­باشد. وی مشهور به بانوی چراغ‌ به‌ دست می­باشد زیرا سراسر شب را به رسیدگی بیماران سپری می­کرد. ولادت پرستار مهرافروز عاشورا برهموطنان و پرستاران ارجمندمبارک باد.

 

[1] ) فاطمه زهرا (س) دل پيامبر، ص854

[2] ) ناسخ التواريخ حضرت زينب(س)،ج 1، ص 45 و 46ول

 

 

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, روز پرستار, ولادت حضرت زینب


Slide 1
اشتراک
مطلـب