مژده‌ای دل که مسیحا نفسی می آید

نهم ربیع‌الاول مصادف

با آغاز امامت حضرت مهدی(عج)، چهاردمین حجت پروردگار و امید مستضعفان جهان، است. امام زمان(ع) جهان را از عدل و داد پر خواهند کرد همان‏گونه که از ظلم و جور، پر شده است. روز نهم ربیع الاول سال ۲۶۰ ه.ق. اولین روز امامت حضرت مهدی حجة بن الحسن امام زمان (عج) روز جشن مسلمانان است.

آغاز امامت آن حضرت با شهادت پدر بزرگوارشان در سال 260 ه. ق.، به مشیّت الهی و برخی مصالح دیگر، با غیبت همراه بود. اولین غیبت ایشان به «غیبت صغرا» مشهور است که تا سال ۳۲۹ ه. ق. به طول انجامید. پس از آن، مرحله جدیدی از غیبت که به دوره «غیبت کبری» معروف است، آغاز شد که تاکنون نیز ادامه دارد. به بیان واضح‌­تر، امامت در «غیبت صغری» ( ۳۲۹-۲۶۰ ه.ق.) از نهم ربیع الاول سال ۲۶۰ ه.ق. كه آغاز امامت حضرت مهدی (عج) است تا سال۳۲۹ هجری ،سال وفات «ابوالحسن علی بن محمد سمری» نایب چهارم یعنی آخرین نماینده‌­ی امام عصر (ع)، ۶۹سال می‌­باشد. در سال ۳۲۹ه.ق. یعنی در سن 74 سالگی حضرت مهدی(عج) «غیبت كبری» آغاز شد. اگر زمان دقیق غیبت صغری امام زمان (عج) با احتساب پنج سال ابتدای عمرشان كه از ابتدای ولادتشان نیمه شعبان سال ۲۵۵ ه.ق. است تا سال ۳۲۹ هجری محاسبه گردد ۷۹ سال می‌شود ولی مدت امامت آن بزرگوار در عصر غیبت صغری (-۲۵۵۳۲۹) ۶۹ سال است كه با شهادت پدربزرگوارشان امام حسن عسگری (ع) از سال ۲۶۰هجری آغاز شده بود.

سالروز آغاز امامت حضرت ولی عصر(عج) در حقیقت امتداد غدیر، است. معرفت، محبت، ولایت­مداری و اطاعت در عمل و در قول از مبانی و شروط آماده‌­سازی زمینه برای ظهور فرزند مبارک حضرت فاطمه(س) می­‌باشد. ولایت امام‌زمان(عج) به‌عنوان سرپرستی و حاکمیت ایشان بر امّت خاتم پیامبران هست. این ولایت رکن اصلی دین­داری، گشایگر گره‌­های مسیر سعادت متعالی و راهنمای انسان می‌­باشد. معرفت، محبت و ولایت امام (عج)، زمینه‌ساز عهد و پیمان با ایشان است، چراکه عشق و ولایت بدون مسؤولیت‌پذیری، ادعایی فریبکارانه  بیش نیست. عهد را  التزام و نوعی تعهد پذیری در مقابل شخص یا کاری گویند. مسلمان متعهد و منتظر باید خود را به وظایفی که نسبت به امام‌زمان(عج) دارد، ملتزم سازند. بنابراین کسانی می‌توانند در عصر ظهور به عهدهای خود با امام عصر(عج) عمل کنند که در عصر غیبت به پیمان خود با امام عصر (عج) عمل کرده باشند. عمل به عهد و اطاعت، تجلی و نمود عشق حیات­بخش و محبت واقعی است و زمینه‌سازی برای ظهور ایشان به معنی بسط عدالت و فرهنگ عدل­پذیری در جامعه است.

در توصیف این برهه از زمان، تعبیرهای بسیاری در روایات وارد شده است که از وجود فتنه‌های بسیار خطرناک حکایت دارد. بشر در این دوره، به دلیل بی‌توجهی به ارزش‌های اصیل الهی و انسانی، با وجود برخورداری از زندگی به ظاهر زیبا و مدرن به زندگی پر از دردی دچار می‌شود. ائمه(ع) نشانه‌های قطعی ظهور حضرت مهدی(عج) را برشمرده‌­اند. از امام صادق(ع) در این خصوص پنج نشانه ظهور: " قیام و شورش سفیانی، خروج یمانی، کشته شدن نفس زکیه در مسجدالحرام، فرو رفتن زمین در منطقه «بیدا» و صیحه(ندای)آسمانی" ذکر شده‌­اند.

 

گردآوری: بیگلری

منابع:

https://b2n.ir/y72188

https://b2n.ir/p27134

https://b2n.ir/e26985

 

 

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, امامت حضرت مهدی


Slide 1
اشتراک
مطلـب