مساجد کانون پویایی فرهنگ و تربیت اسلامی

بیست و یکم اوت، سالروز به آتش کشیدن مسجدالاقصی توسط صهونیست­‌ها، هم زمان با سی‌امین روز مرداد سال 1401ه.ش. «روز جهانی مساجد» نامگذاری شده است.

صهیونیست‌ها در سال ۱۳۴۸ مسجدالاقصی، اولین قبله مسلمین و محل معراج پیامبر(ص)، را به آتش کشیدند. منشاء این عمل غیر انسانی و توهین­آمیز اشغالگران ، یک جریان مسیحی - صهیونیستی در آمریکا است. این جریان فکری شرط ظهور حضرت مسیح(ع) را تخریب مسجدالاقصی و احداث سومین معبد حضرت سلیمان می­داند.

اسلام به جایگاه عبادی و تربیتی مسجد و احکام آن توجهی وافر دارد؛ از اینرو، ساختن مسجد، از مستحبات موکد است. این مهم را می­توان در تکرار حدود ۲۸ بار کلمه مسجد در قرآن ذکرشده مشاهده کرد بطوریکه ۲۲ بار به صورت مفرد (مسجد) و ۶ بار به صورت جمع (مساجد) ذکر شده است. پیامبر در وصف مقام و فیض حضور در مسجد می­فرمایند:" کسی که مسجد خانه او باشد (مرتب به مسجد تردد کند) خداوند، آسایش و کامیابی او و عبور از صراط را برای­ او ضمانت کرده است"(مستدرک، ج. 3، ص. 363).

 قداست مسجد تا بدانجاست که قرآن( اعراف/ 31) آداب حضور برای برشمرده است. مسجد پایگاه منحصر بفردی برای عبادت وخلوت با حضرت حق است و خداوند به جهت اهمیت و فضیلت مساجد بر دیگر مکان­ها، مساجد( جن/18) را به خود نسبت داده است. از سوی دیگر مسجد پایگاه مهم فعالیت‌های اجتماعی و به طورعمده فرهنگی است. اسلام مسجد را به‌عنوان یک محوراساسی در اصلاح جامعه و تربیت افراد معرفی می­کند زیرا منافع مادی و معنوی متنوعی را ثمر می­دهد. در دوره حیات پیامبر(ص) و امام علی(ع) مسجد محل قضاوت، عبادت، حکومت، ارتباط با جامعه و حل‌ وفصل مسائل اجتماعی و مردمی حضرت رسول بود و همچنین موضوعات علمی، آموزشی و حتی رزمی و دفاعی در مساجد برنامه‌ریزی می‌شدند. در حال حاضر عمده برنامه مسجد، اقدامات فرهنگی است. فردی که به مسجد ورود می‌کند از جهت علمی، اخلاقی و فرهنگی، فکر او و ذهنیات او به‌خوبی و خدامحورانه شکل می‌گیرد.

گردآوری و تنظیم:بیگلری

منابع:

yun.ir/9gmetc

yun.ir/45hfi9

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, روز جهانی مساجد, آتش سوزی مسجد الاقصی به دست صهیونیست ها, 21 اوت, برنامه فرهنگی و اجتماعی مسجد, مردادسال 1401


Slide 1
اشتراک
مطلـب