ماه محرم، مرثیه‌خوان احیاگر دین پیامبراکرم

سوگ  جانسوز امیر شهدا  می­‌آید      طبل اعلام  محرم  و عزا می‌­‎آید

  همه مدیون حسینینم زازل تابه ابد      یک بار دگر عطر حسینِ ساجده می‌­آید

محرم یکی از ماه‌های مهم برای مسلمانان است. فرا رسیدن ماه محرم یادآور قیام الهی سید الشهداء(ع)، مصیبت عظیم ایشان و اهل بیت‌­شان و ماه اندوه و عزاداری شیعیان اهل بیت(ع) است. نخستین روز محرم­‌الحرام در سال 1401 مصادف با شنبه هشتم مرداد است.

محرم، اولین ماه هجری قمری، یکی از دو ماه‌ عزاداری شیعیان( ماه دیگر صفر است که اربعین حسینی در آن واقع می­‌شود) است. شیعیان در این ماه با برگزاری مراسم‌های روضه و عزاداری و توزیع نذری، قیام و احیاگری­‌های امام حسین (ع) و یاران با وفای خود را با ارزش می‌دانند و زنده نگه می‌دارند. روزهای تاسوعا و عاشورا از دسته روزهای با اهمیت این ماه هستند. امام سجاد (ع)، حضرت عباس (ع)، حضرت رقیه (س)، علی اکبر (ع)، علی اصغر (ع) و… از اهل بیت شهیدِ معروف ماه محرم هستند.

امام سوم(ع) در محرم سال ۶۱ ه.ق. به دعوت مردم کوفه راهی این شهر نامردمان شدند، اما با بی وفایی و عهدشکنی کوفیان مواجه شدند؛ از اینرو، با خیل عظیم دشمنان دین خدا وارد میدان کارزار شدند و در دشت کربلا با تعدادی از فرزندان و یاران با وفای‌شان به درجه والای شهادت رسیدند.

امام هشتم شیعیان امام رضا (ع) در توصیف شأن ماه محرم فرمودند:" در جاهلیت هم حرمت این ماه نگاه داشته می‌شد و در آن نمی‌جنگیدند ولی در این ماه، خون‌های ما را ریختند و حرمت ما را شکستند و فرزندان و زنان ما را اسیر کردند و خیمه‌ها را آتش زدند و غارت کردند و حرمت پیامبر را درباره ذریه‌اش رعایت نکردند".

امام سجاد(ع) که از شاهدان عینی رخداد خونین کربلا بودند در فضیلت عزاداری بر مصائب امام حسین(ع)، پدر بزرگوارشان، می‌­فرمایند: " هر مؤمنی که چشمانش برای کشته شدن حسین‌بن­‌علی(ع) اشکبار شود و اشک بر صورتش جاری گردد، خداوند او را در غرفه­‌های بهشتی جای می‌­دهد"(بحارالانوار، ج.44، ص.281).

درباره عزم امام حسن(ع) در عزیمت به سوی قتلگاه خود، باید به اهداف جهانی این هجرت توجه کرد و در اهمیت آن­‌ها به نیکی اندیشید. امام حسین(ع) برای اینکه صرفا به شهادت برسند به کربلا نیامدند بلکه در پی اهدافی از جمله تشکیل حکومت اسلامی عزم کربلا کردند. اهداف امام بدین قرار هستند: اصلاح امّت( من از سر هوا و هوس قیام نکردم و قصد افساد و ظلم به دیگران هم ندارم بلکه به منظور اصلاح امت جدّم قیام کرده‌ام)، امر به معروف و نهی از منکر، احیای سنت پیامبر اکرم (ص)( شما را به کتاب خدا و سنت پیامبر اسلام دعوت می‌کنم چرا که سنت رسول خدا را میرانده و بدعت را احیا کرده‌اند)، حمایت از حق و مبارزه با باطل( ای یاران من! آیا نمی‌بینید که حق فراموش شده و باطل صحنه جامعه را فرا گرفته است؟ در چنین شرایطی انسان مومن باید آماده لقای الهی باشد)، تشکیل حکومت اسلامی(یکی از مهم‌­ترین اهداف قیام امام حسین (ع) تشکیل حکومت اسلامی بود. امام حسین (ع) برای اینکه صرفا به شهادت برسد به کربلا نیامدند بلکه در پی اهدافی به ویژه تشکیل حکومت اسلامی عزم کربلا کردند؛ هر چند که می‌دانستند در پایان شهید می‌شوند. در جمله‌ای از آن حضرت آمده است:" بار خدایا! تو خوب می دانی که انقلاب و نهضت من به خاطر حکومت و سلطنت بر مردم و دستیابی به زرق و برق دنیا نبوده بلکه هدف من از حکومت، ارائه معالم و نشانه‌های دینت به مردم، و اصلاح بلاد و شهرها و ایجاد امنیت برای بندگانت و عمل به فرایض و سنت­‌ها و احکام توست")، مبارزه با جهل، اجرای عدالت( امام حسین (ع) می‌فرمایند:" رسول خدا (ص) فرمودند: هر کس حاکم ظالمی را مشاهده کند که محرمات الهی را حلال شمرده و عهد و پیمان‌های الهی را شکسته و با سنت و سیره رسول خدا مخالفت کرده و درمیان بندگان خدا با گناه و دشمنی عمل می‌کند و در مقابل چنین حاکم ستمگری هیچ‌گونه عکس‌العمل گفتاری یا رفتاری از خود بروز ندهد خداوند چنین انسانی را در جایگاه همان ظالم ستمگر داخل می‌کند")، مقام شفاعت عظما، افشای چهره منافقان، امتحان گسترده مسلمین( بعضی از شیعیان پرادعا و کم محتوا که خود را فدایی پاکباز آن حضرت می‌پنداشتند باید در کوره امتحان فرو می‌رفتند و بازماندگان صحابه و یاران پیامبر که بارها وصف امامان حسن(ع) و حسین(ع) را از ایشان شنیده بودند و کسانی که آرزو می­‌کردند در جنگ‌های بدر و احد در خدمت آن حضرت بوده و شربت شهادت می‌نوشیدند و آن­‌ها که تأسف می‌­خوردند که ای کاش در رکاب  حضرت علی (ع) با "ناکثین" و "قاسطین" و "مارقین" پیکار می­‌کردند همه و همه باید به امتحان فراخوانده می­‌شدند و لذا قیام سید الشهدا آزمونی برای همه آن­‌ها بود؛ ولی ازا ین کوره آزمون بزرگ تنها اندکی پاک بیرون آمدند . امام (ع) در پاسخ کسی که عرضه داشت ایشان به کربلا نرود، فرمودند :" اگر در مکان خود اقامت کنم پس این خلق بخت برگشته به چه چیز امتحان شود و به چه چیز آزموده گردد؟").

گردآوری و تنظیم:بیگلری

منابع: 

yun.ir/b9w6f

yun.ir/tqgt83

yun.ir/w4y504

yun.ir/dx6cmc

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, مرداد ماه سال 1401, ماه محرم, شهادت امام حسین, دشت کربلا, آغاز ماه محرم, اهداف قیام امام حسین


Slide 1
اشتراک
مطلـب