شهید مفتح مدرس نستوه حوزه و دانشگاه

۲۷ آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه، برابر با سالروز شهادت آیت الله محمد مفتح است.

مجاهدی  خستگی­‌ناپذیر که اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه را در اذهان اهالی علم و دین پروراند. این معلّم فرهیخته در راه تحقق این هدف ارزشمند، تلاش­‌های مستمری را دنبال کرد.

شهید محمد مفتح در سال ۱۳۰۷ در خانواده‌ای روحانی در روستای کله سر‍‍ در بخش فامنین از توابع شهر همدان متولد شد. پدرش شیخ محمود مفتح از روحانیان همدان بود. در همدان نزد افرادی مانند ملاعلی معصومی همدانی، دروس اولیه فقه را فرا گرفت و در سال ۱۳۲۲ و در ۱۵ سالگی برای ادامه تحصیل راهی شهر قم شد.

مفتح تحصیلات حوزوی را در قم نزد استادانی امام خمینی،حسین طباطبایی بروجردی و محمدحسین طباطبایی گذراند. سپس بنابر علاقه­‌ی شخصی،تحصیلات جدید خود را در رشته فلسفه ادامه داد و موفق به اخذ درجه دکتری در این رشته شد.

شهید مفتح قبل از انقلاب ۱۳۵۷ ایران،همراه با درس و بحث به منبرها می‌رفت و سخنرانی می‌کرد. وی مقالات بسیاری در روزنامه‌ها و مجلات اسلامی علیه حکومت پهلوی به رشته تحریر درمی‌آورد و به جذب دانشجویان و طلاب می‌پرداخت. به شهرهای مختلف ایران از جمله: آبادان، اهواز، خرمشهر، کرمان، اصفهان، یزد و شیراز مسافرت می‌کرد. در جلسات سخنرانی چند هزار نفری شرکت می‌جست و علیه حکومت پهلوی سخنرانی می‌کرد. درپی فعالیت‌های سیاسی و مخالفت با حکومت پهلوی وی را به زاهدان تبعید کردند و از ورود به استان خوزستان ممنوع ساختند. در سال ۴۸ پس از آزادی به تهران آمد و در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، مانند شهید مرتضی مطهری به تدریس پرداخت.

او در دهه ۵۰ شمسی توانست مسجد قبا را در تهران تأسیس کند و امامت نماز جماعت آنجا را را خود عهده­‌دار شد. در بدو پیروزی انقلاب اسلامی سال 57، یکی از اعضای اصلی تشکیل­‌دهنده‌ی کمیته استقبال از امام  بود و سرپرستی  کمیته ۴ انقلاب اسلامی و ریاست دانشکده الهیات تهران به او سپرده شد.

این استاد روشنفکر در ۲۷ آذر ۱۳۵۸ هنگام ورود به دانشگاه تهران، مقابل دانشکده الهیات،  به دست اعضاء گروه فرقان با شلیک گلوله به همراه دو محافظش  به شهادت رسیدند.

دانشگاه همواره جایگاه آموزش و کاوش در حوزه اندیشه­‌های علمی بوده است و رسالت آن هدایت جامعه به سوی مقاصد عالی فرهنگی و اجتماعی است. دانشگاهیان به عنوان روشنفکرانی که از منظر برتر به جامعه می­‌توانند بنگرند، قابلیت ایفای نقشی مهم را در پیشبرد جامعه به سوی رشد و تعالی دارند. از سوی دیگر، نقش حوزه‌ها هم در حرکت اسلامی و تربیت جامعه حساس و سرنوشت‌ساز است. بررسی اجمالی تاریخ پرتلاطم کشورمان نشان می‌­دهد که علمای دینی همواره سرپرستی و هدایت جامعه را بر عهده داشته­‌اند و در حوادث مختلف پیش آمده سعی داشته‌­اند همدوش مردم، هدایتگر قیام باشند.

وحدت حوزه و دانشگاه راهبرد منتخب امام خمینی(ره) برای تحقق اسلام واقعی بود. ایشان درباره‌ی ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه در بیاناتی فرموده‌­اند:«امروز یکی از ضروری‌­ترین تشکل‌ها بسیج دانشجو و طلبه است. طلاب علوم دینی و دانشجویان دانشگاه‌­ها باید با تمام توان خود در مراکزشان از انقلاب و اسلام دفاع کنند. فرزندان بسیجی‌­ام در این دو مرکز، پاسدار اصول تغییرناپذیر نه شرقی نه غربی باشند، امروز دانشگاه و حوزه از هر محلی بیشتر به اتحاد و یگانگی احتیاج دارند».

 

گردآوری: بیگلری

منابع:

https://b2n.ir/h82531

https://b2n.ir/t89954

https://b2n.ir/e67981

https://b2n.ir/b25546

 

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, شهید مفتح


Slide 1
اشتراک
مطلـب