شهید دستغیب، معلّم ادب‌پرور

سال­‌ها از جمعه خونبار سال 1360ه.ش. شیراز می‌گذرد.  

روزی که با انفجار بمب، امام جمعه شیراز توسط منافقان اسلام­‌ستیز به فیض شهادت رسید؛ همان روزی که چهره شهید آیت‌الله سید عبدالحسین دستغیب در محراب، رنگ خون گرفت وشعله­‌های آتش دوان دوان، کوچه‌های «گود عربان»  شیرازرا با شتاب طی کردند. پیکر شهید در آرامگاه خانوادگی خاندان دستغیب درجوار مرقد مطهر سیّد میراحمد(ع) به خاک سپرده شد.

ایشان که لقب «سومین شهید محراب» را از آن خود کرده است متولد شهر شیراز در سال 1288ه.ش. است. پدر وی، آية‌الله سيد محمدتقی، از عالمان بنام استان فارس بود. این اندیشمند فروتن، که فتوحات روحی - معنوی را با جهاد استبدادستیز درآمیخته بود،  ازجمله پیشگامان انقلاب اسلامی در استان فارس و اولین امام جمعه شهر شیراز پس از پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

درس را از مکتب‌خانه شروع کرد و با فراگیری قرآن، نصاب، خواندن چند کتاب منظوم و منثور فارسی توانست دوره مکتب را با موفقیت به اتمام رساند. پس از آن تحصیل علوم اسلامی را انتخاب کرد و درس‌های ابتدایی حوزه­‌ی علمیه را نزد پدرفراگرفت. پس از فوت پدر، به تحصیل در «خان شیراز» پرداخت. در اوان جوانی، همزمان با دوره کشف حجاب و اوج­گیری فشارهای رضاخان برسید عبدالحسین برای خلع لباس روحانیت، وی به قصد کسب علوم اسلامی راهی نجف اشرف شدند.

سید عبدالحسین، در دوران تحصیل خود در حوزه نجف، که هفت سال به طول انجامید، محضر اساتید فرزانه و پارسایی چون: سید ابوالحسن اصفهانی، آقا ضیاء عراقی، آقا سید باقر اصطهبانی و شیخ محمدکاظم شیرازی را درک کرد. تلاش و سخت‏‌کوشی او با روحیه علم‌طلبی‌اش عجین شده بود و همین امرسبب گشت وی دردوران تحصیل خود در نجف با دست‏یابی به درجات بالای علمی، موفق به کسب مقام اجتهاد باتأیید مراجع فوق شد. با توفیقات حاصل شده، اگرچه او تمایل داشت هم چنان به تحصیل خود در نجف ادامه دهد، اما بنابر پیشنهاد استاد خود، تصمیم به بازگشت به ایران گرفت.

گذشته از شخصیت برجسته علمی شهید دستغیب، شخصیت اخلاقی و ویژگی­‌های والای رفتاری او  نیز به عنوان نمونه‏‌ای کامل از یک استاد اخلاق درخور توجه و بهره‌­مندی است. ارزش تربیتی این آثار چنان است که با گذشت سالیان متمادی ازشهادت او، هنوز کتب اخلاقی وی مورد توصیه بزرگان علم و اخلاق به رهروان زندگی توحیدمحور می‏‌باشد. استاد ایشان، آیت‌اللّه‏ محمدکاظم شیرازی، هنگام امضای اجازه‌­نامه اجتهاد شهید می‏‌نویسند: «او ازاخلاق ناشایسته، پاک است و به هر اخلاق شایسته‏‌ای آراسته است ». صفاتی مانند تهجد و شب‏‌زنده‌‏داری، نماز اول وقت، توکل به خدا، کمک‌­های مخفیانه به نیازمندان، ساده‌زیستی و فروتنی، مهربانی و گشاده‏‌رویی در منزل، نفوذ در دل‌­ها، توجه به جوانان و دانشجویان، ... در ترسیم بهتر و واضح‏‌تری از چهره اخلاقی و تعلیم­‌گرانه­‌ی وی به کمک می­‌آیند. از آثار گرانبها شهید بیش از ده‌­ها جلد کتاب درمباحث مختلف اسلامی، که عمدتا در حوزه  اخلاق و عقاید نگاشته شده‌­اند، به یادگار مانده است. شمارگان برخی از کتاب­‌های ایشان مانند «گناهان کبیره» و «معاد» بیش از یک میلیون نسخه­‌ی چاپی می­‌باشند. سایر نوشتجات درخور مطالعه ایشان می‌­توان از استعاذه (پیرامون موضوع پناه بردن به خدا از شر شیطان)، امامت (درباره موضوع امامت با محوریت امامت امیرالمؤمنین علی«ع»)، آدابی از قرآن (تفسیر سوره حجرات)، بهشت جاودان (تفسیر سوره الرحمن)، حقایقی از قرآن (شرح سوره قمر)، رازگویی و قرآن (شرح سوره مجادله،)، معراج (شرحی از معراج حضرت محمد«ص»)،... یاد کرد.

 

گردآوری: بیگلری

منابع:

https://b2n.ir/m81338

https://b2n.ir/u98283

https://b2n.ir/p34342

 

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, شهید دستغیب


Slide 1
اشتراک
مطلـب