شهادت هفتمین امام مطهر، باب‌الحوائج، خاموشی انوار حکمت بود

سالروز شهادت امام موسی‌بن‌جعفر(ع)، امام هفتم شیعیان جهان، در 25 رجب سال 183 ه.ق. رخ داده است که در سال 1400 مصادف با روز یک­شنبه مورخ 8 اسفند می‌­باشد. ایشان در زمان شهادت، 55 سال از عمر شریف‌شان می­‌گذشت. این امام همام(ع) در میان شیعیان، «باب‌الحوائج» نام برده می­‌شوند. 

کنیه‌­شان ابوالحسن، ابوابراهیم و القاب مبارک‌­شان کاظم، صالح، صابر و امین بود. همچنین امام را به دلیل سیره­‌ی عبادی­‌شان عبد صالح، فقیه و عالِم نیز خطاب می­‌کردند. صفت فرو بردن خشم( کظم غیظ)، در اخلاق نیکو همه امامان وجود داشت، ولی در امام هفتم، تبلوری خاص یافته بود. امام کاظم(ع) با آنکه ظلم­‌های زیادی از سوی دشمنان متحمل شدند، ولی هیچ‌گاه لب به نفرین نگشودند. ایشان عادت داشتند حتی با کسی که در حق­‌شان بدی می‌کرد، به نرمی سخن بگویند و به او نیکی کنند. مردم مدینه ایشان را زَیْنُ­‌المُجتَهدین (زینت تلاش‌گران) می‌نامیدند.

در سال ۱۴۸ه.ق. پس از شهادت پدرشان، امام صادق(ع)، در 20 سالگی به امامت رسیدند. دوران ۳۵ ساله امامت این امام با خلافت منصور، هادی، مهدی و هارون عباسی هم‌زمان بود. امام کاظم(ع)، در طول دوران امامت‌شان چندین بار از سوی خلفای عباسی احضار و زندانی شدند. نخستین‌بار در زمان خلافت مهدی عباسی، امام را به دستور خلیفه از مدینه به بغداد منتقل کردند. ایشان چندین بار توسط مهدی و هارون عباسی زندانی شدند. در این مدت، خلفای مخالفِ حق‌­طلبیِ، بارها و بارها آن حضرت را به زندان افکندند. امام(ع) سال‌های پایانی عمر خود را در زندان‌های فضل‌بن‌یحیی و سندی‌بن‌شاهک گذراند.  بنا به گواهی تاریخ، آن حضرت، چهار سال آخر عمر شریف­‌شان را در زندان‌­های هارون‌الرشید گذراندند و سرانجام در سال ۱۸۳ه.ق. در زندان سندی‌بن‌شاهک،که غیرمسلمان بود، به شهادت رسیدند. با شهادت امام هفتم، رسالت امامت به فرزندشان، علی‌بن‌موسی(ع) واگذار گردید. حرم امام کاظم(ع) و نوه‌شان، امام جواد(ع)، در منطقه کاظمین در شمال بغداد، به حرم کاظمین شهرت دارد و زیارتگاه شیعیان است. امام هفتم (ع)، اسلام راستین را، كه با تعالیم و مجاهدات پدرشان، جعفربن‌محمد(ع)، نظم و استحكام یافته بود، حفظ و تقویت كردند و علی­رغم موانع بسیار در راه انجام وظایف الهی تا آنجا پایداری كردند كه جان خود را فدا ساختند.

دوره امامت امام موسی­‌بن­‌جعفر(ع) با اوجگیری قدرت خلافت عباسی هم‌زمان بود و ایشان به سبب شدّت سبعیّت عباسیان، در برابر حکومت جور وقت، تقیّه  پیشه کردند و شیعیان را نیز به این کار سفارش ‌می‌نمودند. از اینرو، امام کاظم(ع) برای ارتباط با شیعیان، سازمان وکالت را راه­‌اندازی کردند و در مناطق مختلف، یاران موتمن را به عنوان وکیل تعیین کردند. با وجود این، امام(ع) در مناظرات خود با خلفای عباسی و ایادی­‌شان تلاش می‌کردند از خلافت عباسیان مشروعیت‌زدایی کنند. گرچه امام با درایت خود، در عین برگزیدن رویّه تقیّه، برطبق مأموریت الهی‌­شان، مبارزات ستم­‌ستیزانه‌­ای را به پیش بردند و در برابر بی­‌کفایتی‌­ها و ستم­‌هایی که از سوی خلفای عباسی صورت می­‌گرفت، ساکت ننشستند. آن حضرت نیز همانند پدران بزرگوارشان، از راه‌­های گوناگون با دستگاه ستمگرحکومت مخالفت خود را به صورت علنی نشان دادند. آن حضرت گاه شیعیان را به مخالفت با بنی‌عباس راهنمایی می‌کردند، ولی شیوه­‌ی اصلی مبارزه ایشان، حفظ پایگاه «تعلیم و تربیت» بود. آن حضرت با تربیت انسان­‌های آزاده و روشن‌­بین، حکومتی مغایر و مباین با حکومت بنی‌­عباس تأسیس کردند. حکومت آن حضرت بر قلب­‌های پاک سیطره داشت و همین امر روزبه­ روز بر محبوبیت ایشان افزوده می‌شد و ستون­‌های کاخ استبداد و ظلم را به لرزه درمی‌آورد.

باب‌الحوائج(ع) در طول زندگی پرمحنت­‌شان رویدادهای تلخ بسیاری را تجربه کردند که می­‌توان به این موارد، به عنوان اهم آن­‌ها اشاره کرد: شهادت امام ششم(ع) به دستور منصور دوانیقی، احضار امام به بغداد و زندانی شدن در آن شهر به دستور مهدی عباسی، زندانی شدن در بغداد در دوران حکومت هادی عباسی، دستگیری امام در مدینه و انتقال به زندان عیسی­‌بن­‌جعفر در بصره به دستور هارون‌­الرشید، انتقال از زندان بصره به زندان فضل­‌بن‌­ربیع در بغداد، انتقال از زندان فضل­‌بن­‌ربیع به زندان فضل­‌بن‌­یحیی‌­برمکی، انتقال از زندان فضل­‌بن­‌یحیی به زندان سندی­‌بن‌­شاهک و مسموم شدن و شهید شدن امام با خرمای زهرآلود توسط سندی‌بن‌شاهک در زندان.

 

گردآوری و تنظیم: بیگلری

منابع:

yun.ir/ctsia3

yun.ir/uv7g89

yun.ir/ugzjba

yun.ir/hoqj25

 

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, شهادت امام موسی بن جعفر , اسفند سال 1400


Slide 1
اشتراک
مطلـب