سوادآموزی

سوادآموزی

بی­سوادی می­تواند ریشه­‌ی مشکلات اخلاقی و ضعف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی وسیاسی است[1]؛ این ریشه از جنس ناآگاهی است.  سواد ابزار قانونمند و قدرتمند جاری ساختن روح تعلیم و تریبت در کالبد ذهن و ایجاد تحول شناختی است. ظهور تحول مشروط به تجهیز ذهن به کسب توانمندی­های لازم برای نقش پذیری بهینه­ی فرد است. در ایران برنامه های مناسبی برای رفع بی سوادی اجرا شده است. تشکیل نهضت سوادآموزی  به فرمان امام خمینی(ره)  در هفتم دی ماه 1358مهم­ترین  و گسترده­ترین اقدام در این خصوص بوده است که زمینه­ی تولد ایرانِ پیشرفته و باسواد را فراهم نموده است. ایشان طی سخنرانی­های خود فرمودند: « از جمله حوایج اولیه برای هر ملت که در ردیف بهداشت و مسکن بلکه مهمتر از آنهاست آموزش برای همگان است. مع الأسف کشور ما وارث ملتی است که از این نعمت بزرگ در رژیم سابق محروم؛ و اکثر افراد کشور ما از نوشتن و خواندن برخوردار نیستند » ( صحیفه امام، ج‏11، ص: 446 ) و در ادامه فرمودند: « مایه بسی خجلت است که در کشوری که مهد علم و ادب بوده و در سایه اسلام زندگی می‏کند که طلب علم را فریضه دانسته است، از نوشتن و خواندن محروم باشد. ما باید در برنامه دراز مدت، فرهنگ وابسته کشورمان را به فرهنگ مستقل و خودکفا تبدیل کنیم.» (صحیفه امام، ج‏11، ص: 446). همچنین تآکید کرده­اند: «تعلیم و تعلم، عبادتی است که خداوند تبارک و تعالی ما را بر آن دعوت فرموده است»  (صحیفه امام، ج‏11، ص:  447). هدف تربیت اسلامی اصلاح  تفکر و رفتارهای سوء و تند خویی افراد از سویی و از سوی دیگر پیشگیری از ناهنجاری­های اخلاقی اجتماعی براساس توحید است. در فرآیند تعلیم و تربیت، آموزش ابزار تحقق پرورش است.علم بدون پرورش، دانش بدون تهذیب است و چنین علمی می­تواند ابزار مخربی برای به ثمر نشستن تربیت سالم و توحیدی باشد زیرا فاقد مؤلفه­های اخلاقی لازم برای کاربرد انسانی، سازنده و صلح جویانه دانش می­باشد. انسان هنگام تولد فاقد علم و ادراك است و ‌تدريجا با تعليم و تربيت رشد یافته و كامل مي‌ شود ؛ قرآن مي‌فرمايد:«وخداوند شما را از شكم مادرانتان بيرون آورد، درحالي كه هيچ نمي‌دانستيد و براي شما گوش و ديدگان و دل‌ها قرار داد تا شكرگزار باشيد»( نحل: 78 )[2]. لذا انسان شدن انسان و رسيدنش به كمال نهايي، همه مرهون تعليم و تربيت درست است. آیات فوق و به ویژه سوره­ی مبارکه­ی علق اهمیت سواد و بهره­مندی از یک زندگی آگاهانه را بیان می­کنند: « بخوان به نام پروردگارت که [جهان را]آفرید. همان کسی که به وسیله قلم تعلیم کرد و به انسان آنچه را نمی دانست،یاد داد» (5 آیه اول سوره علق ). سوادآموزی کلید توانمندسازی شخصی است لذا این سازمان در اساس نامه خود اهداف ذیل مطرح کرده است: بالابردن‌ سطح‌ فرهنگ‌ و نشر فرهنگ‌ اسلامي‌ متناسب‌ با سواد آموزان،‌ افزايش‌ قابليت‌ نوسوادان‌ براي‌ ايفاي‌ شايسته‌ تر مسئوليتهاي‌ فردي‌، خانوادگي‌ و اجتماعي. عامل کمک کننده­­ی در تجهیز فردبه نیروی شناخت و معرفت می­باشد به این معنا که فرد باسواد باید برمبنای نیاز خویش، توانایی پردازش اطلاعات( یعنی شناخت) را کسب کند و نیز توانایی انتقال آموزش­های کسب کرده را به زندگی شخصی و محیط حرفه­ای کار داشته باشد. شایان ذکر است یونسکو 8سپتامبر را روز جهانی سوادآموزی نام گذاری کرده است و تأکید دارد به اینکه همه کودکان واجب التعلیم می بایست به صورت اجباری و رایگان تا پایان دوره عمومی تحصیل کنند.

 

1) بیات، زهرا، " بررسی نقش تربيت اخلاقی از ديدگاه پيامبراعظم (ص) "، سال اول، شماره دوم، بهار 1389، ص 97 ـ 116 مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)

2) nashriyat.iki.ac.ir

 

 

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, سوادآموزی, نهضت سوادآموزی


Slide 1
اشتراک
مطلـب