سجده آزادگان دلاور بر خاک وطن در ۲۶ مرداد ماه

اولین اسرا ایرانی در جنگ تحمیلی در ۲۶ مرداد 69 با پذیرش صلح توسط ایران قدم بر خاک وطن گذاشتند.

ورود اولین گروه آزادگان به ایران در ۲۶ مرداد 69 پس از سال­‌ها بردباری و تحمل شکنجه­ صدامیان، روزی به یادماندنی را رقم زد. ستاد رسیدگی به امور آزادگان در ۲۲ مرداد ۱۳۶۹در نخستین اقدام کاری­‌اش به تبادل گسترده اسرا دو طرف پرداخت و تبادل حدود چهل هزار آزاده را با همین تعداد اسیر عراقی آغاز نمود. آزادگان ایرانی از چندین منطقه­ مرزی با نگاه مشتاق هم­وطنان و تشریفات خاص دولتی وارد کشور شدند.

صدام دو هفته پس از اشغال نظامی کویت، در نامه‌ای به رییس جمهور ایران موافقت خود را با عهدنامه ۱۹۷۵ الجزیره و قبول شروط ایران برای پایان جنگ هشت ساله اعلام کرد. دو روز پس از ارسال نامه، بازگشت اسرا به کشور آغاز گردید. صدام در نامه مذکور قول عقب‌ نشینی از مرزهای ایران و آزادسازی اسیران ایرانی را داده بود. در پی ارسال پاسخ نامه از سوی ایران، توافق نهایی برای پذیرش آتش‌ بس در سرتاسر مرزهای مشترک دو کشور ایران و عراق به اجرا درآمد.

در توصیف ارزش جوانمردی آزاداگان باید گفت جهاد با دشمنان خداوند و بندگان­ او والاترین مرتبه در اسلام است. پروردگار در کلام روشنگر خود، رضایتش را با مقایسه مقام برتر این مجاهدان با خانه نشینان بی­‌عمل می­‌پردازد:" همه را خدا وعده [پاداش] نیکو داده و[لى] مجاهدان را بر خانه‏ نشینان به پاداشى بزرگ برترى بخشیده است"(نساء/95).

گردآوری و تنظیم:بیگلری

yun.ir/gtc0x1

yun.ir/tdgvo7

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, مرداد سال 1401, ورود آزادگان, سال 1369, 26 مرداد, جنگ تحمیلی هشت ساله, عهدنامه 1975 الجزیره, ستاد رسیدگی به امور آزادگان


Slide 1
اشتراک
مطلـب