شهادت امام جعفر صادق(علیه‌السلام) تسلیت باد

امام جعفر صادق(علیه‌السلام) پس از 34 سال در دست داشتن سکان هدایت امامت امت، سرانجام در ماه شوال سال 148 ه.ق. با دسیسه گماشتگان منصور دوانیقی، خلیفه وقت، مسموم و شهید شدند و در قبرستان بقیع واقع در شهر مدینه منوره آرام گرفتند.

امام ششم در سن 65 سالگی مظلومانه به شهادت رسیدند. این امام همام که مذهب شیعه اثنی عشری حیات با عزت خود را مدیون فداکاری­‌ها و تلاش­های وجود مبارکشان است،  پدرشان پنجمین پیشوا از اهل بیت عصمت و طهارت، حضرت امام محمد باقر(علیه‌السلام)، و مادر گرامی­شان، بانو فاطمه دختر قاسم بن محمد بن ابی بکر، معروف به ام مروه می‌باشند.

امام صادق(علیه‌السلام) تا دوازده سالگی در سایه جد بزرگوارشان امام سجاد(علیه‌السلام) از پرورش صحیح و الهی آن حضرت بهره‌­مند بودند. ایشان کودکی بزرگوار بودند. حضوردر جلسات درس جد گرامی­ خویش تا دوازده سالگی و همچنین بعد از آن پدر بزرگوارشان، حاکی از عظمت و روشن‌­بینی فکری و روحی آن حضرت است.

حضرت صادق(علیه‌السلام) در کلیه صفات نیک و سجایای اخلاقی از علم و حلم، زهد و شهامت و سایر خصال نیک مثال‌­زدنی بودند و همیشه در حال روزه، نماز یا ذکر خدا و خشوع در برابر عظمت خداوند مشغول بودند. امام ششم تمام همت خود را صرف ابلاغ پیام الهی، هدایت و تهذیب مسلمانان کردند. هیجده سال از دوران امامت آن حضرت در عصر ده خلیفه اموی گذشت و به علت ضعف و افول قدرت آنان، امام مجالی برای ارتباط با مردم به دست آوردند. امام این شیوه­‌ی تربیتی را با جدیت ادامه دادند. شانزده سال بعدی امامت ایشان، همزمان با عصر عباسیان و همراه با سختی‌­های جان­‌فرسا بود. اما با این وجود، امام در حفظ و تزکیه عقاید و افکار مسلمانان، موفقیت­های شگرف و دائمی را کسب کردند.

اختلافات سیاسی بین امویان و عباسیان و انشعاب اسلام به فرقه‌­های مختلف از یک سو، و ظهور عقاید مادی و نفوذ فلسفه یونان در اسلام از سوی دیگر، به جریان افتادن نهضتی علمی که پایه­‌های آن بر حقایق الهی استوار باشد، اجتناب­‌ناپذیر بود تا هم حقایق دینی را از میان خرافات و اوهام جدا نمایند و هم پاسخ قاطعانه‌­ای بر مبنا منطق و استدلال صحیح به فلاسفه مادی بدهند. امام صادق(علیه‌السلام) این خط مشی را برای تثبیت تعالیم سره و صحیح پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) درپیش گرفتند. ایشان در بسط و ترویج معارف اسلامی و تبلیغ احکام به منظور تعلیم و تربیت مؤثر امت جدشان کمر همت بستند. امام صادق(علیه‌السلام) چنان در صدق فکر و عمل و سخن مطهر و شفاف بودند که با القاب سزاواری نظیر لسان الصدق(به معنی راستگویی در سخن، گویای راستی) و کامل(به معنی و او کسی است که از عیب‌ها منزه و دور و برکنار است) خوانده می­‌شدند.

سالروز شهادت امام جعفر صاذق(علیه‌السلام) تسلیت باد.

تهیه و تنظیم: بیگلری

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها


Slide 1
اشتراک
مطلـب