روز قدس، روز تجلی وحدت انسان‌های حق طلب

 _20210508-05Mayth_1

شروع: روز جهانی قدس رستاخیز استکبارستیزی مردم مسلمان ایران و آزادی‌خواهان جهان برای قطع  دستان پلید و ناپاک اسرائیل است. اتحاد مسلمانان نابودی اسرائیل را تسریع خواهد کرد. مسلمانان و آزادگان سراسر جهان هر ساله به منظور گرامیداشت  روز قدس، با برگزاری مراسم ویژه­‌ی این روز، بر اصالت هویت و حق ملت فلسطین در حاکمیت بر سرزمین قدس و تعیین سرنوشت خود و همچنین ضرورت بازگشت آوارگان فلسطینی به کشورشان تاکید می‌کنند. این مراسم گسترش فرهنگ مقاومت و انتفاضه در بین افکار عمومی ملت‌های مسلمان و برملا کردن هرچه بیشتر ماهیت رژیم جعلی جنایتکار و کودک‌کش صهیونیستی در افکار عمومی جهان را به همراه دارد. جنایت‌های سران صهیونیست و اقدامات نژادپرستانه آنها در برخورد با ملت فلسطین بر هیچ‌کس پوشیده نیست و در این میان، نامگذاری آخرین جمعه ماه  رمضان به عنوان روز قدس خود نشانه‌­ی اتحاد مسلمانان برای محکوم و برملا نموندن جنایت‌های نژادپرستانه و ضد بشری صهیونیست‌ها است. روز قدس، صف آرایی جبهه حق علیه باطل  در میدان کربلا است.

امام خمینی(ره) همزمان با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان پیامی خطاب به مسلمانان و مستضعفان ایران و جهان به مناسبت روز جهانى قدس صادر کردند. محتوای پیام ایشان در رابطه با بیدار باش به مسلمین جهان براى قیام علیه استکبار و صهیونیسم‏ بود. امام خمینی(ره) مرداد سال 1360 جمعه آخر ماه مبارک رمضان را روز قدس نامیدند: « روز قدس که همجوار شب قدر است لازم است که در بین مسلمانان احیا شود و مبدأ بیدارى آنان باشد، وازغفلتها... بیرون آیند تا مسلمانان جهان مقدرات خود را خود به دست قدرت خود پى‏ریزى کنند. در شب قدر، مسلمانان با شب زنده‌دارى و مناجات خود از قید بندگى غیر خداى تعالى که شیاطین جن و انس‌اند، رها شده و به عبودیت خداوند در مى‏‌آیند و در روز قدس که آخرین روزهاى شهر اللَّه اعظم است، سزاوار است که مسلمانان جهان از قید اسارت و بردگى شیاطین بزرگ و ابرقدرتها رها شده و به قدرت لا یزال اللَّه بپیوندند و دست جنایتکاران تاریخ را از کشورهاى مستضعف قطع و رشته طمع آنان را بگسلانند».

مقام معظم رهبری درباره روز قدس می‌فرمایند:« [باید] روز قدس را و همه این ایام حساس را که لیلة القدر تاریخ اسلام است، به بیداری بگذرانیم و تا مطلع الفجر نجات ملت‌های مسلمان و مخصوصا ملت شجاع و مظلوم فلسطین، دست از تلاش نکشیم.».

مسجدالاقصی(به معنی دورترین مسجد) در بیت المقدس، اولین قبله‌ مسلمانان و از مهم‌ترین اماکن مقدس مشترک برای سه دین اسلام، مسیحیت و یهودیت می‌باشد. مسجدالاقصی در بخش جنوب شرقی بخش قدیمی اورشلیم واقع شده‌ است. مسلمانان به مکانی که مسجد جامع قبلی و مسجد قبةالصخره در آن واقع شده‌اند، مسجدالاقصی یا «حرم‌الشریف» می‌گویند. نام مسجدالاقصی در آیه اول سوره مبارکه‌­ی اسراء ذکر شده ‌است و اشاره به معراج و سیر شبانه حضرت محمد(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) از مسجدالحرام به مسجدالاقصی دارد: «سبْحَانَ الَّذِی أَسرَی بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِّنَ الْمَسجِدِ الْحَرَامِ إِلی الْمَسجِدِ الاَقْصی الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنرِیَهُ مِنْ ءَایَتِنَا إِنَّهُ هُوَ السمِیعُ الْبَصِیر». به لحاظ تاریخی نیز قدمت بیش از یک هزار ساله این مسجد، سبب اهمیت تاریخی این مسجد است. مسجدالاقصی دارای ۱۵ در می‌باشد. اکنون ده در آن باز و پنج در آن است. نام این درها عبارتند از: باب الاسود، باب الحطه، باب العتم، باب الغوانمه، باب الناظر،باب الحدید،باب القطانین، باب المطهره، باب السلسله و باب السکینه، باب المغاربه، باب الجنائز،باب الثالثه،باب المزدوج،باب الذهبی. این مسجد در حمله ۱۹۶۷ اسرائیل به کرانه باختری به تصرف اسرائیل درآمد و از آن زمان در اشغال اسرائیل می‌باشد. این اشغال ازنظر کشورهای جهان و قطعنامه‌های سازمان ملل متحدد، غیرقانونی است و به موجب آن، نیروهای اسرائیلی باید از آن عقب‌نشینی نمایند. از زمان اشغال یهودیان که اعتقاد دارند که بقایای معبد هیکل) معبدی که بنا به اعتقادات یهودی توسط سلیمان نبی به دستور خداوند ساخته شده و شرح آن در کتاب مقدس، بخش عهد عتیق آمده‌است) در زیر مسجدالاقصی قرار دارد، برای تخریب مسجد الاقصی و احیای آن معبد تلاش می‌کنند.

 

منابع

https://b2n.ir/g01343

https://b2n.ir/k89269

 

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, ماه رمضان, روز قدس


Slide 1
اشتراک
مطلـب