21 تیرماه، روز عفاف و حجاب گرامی باد.

در قرآن و روایات صحیح ائمه بر وجوب پوشش  یا حجاب مناسب و مطابق با دستورات قرآن عظیم به ویژه برای بانوان ارجمند تأکید شده است. این میزان از اهمیت، دستوری تعبدی نیست، بلکه وابسته به مصلحت­ها و دلایل خردورزانه می­باشد. حکم حجاب در فقه در بخش نماز و نکاح مطرح شده است. این حکم از دیدگاه فقها ازاحکام ضروری دین اسلام است. در باور مسلمانان، ایجاد امنیت روانی و حفظ سلامت اخلاقی جامعه از حکمت‌های واجب شدن حجاب است.

 بی‏ تردید زندگی اجتماعی ، خواه بر استدلال عقلی-فطری-بنیان قراردادهای اجتماعی و... ، بنا شده باشد ، از تاثیر و تاثر متقابل افراد و عملکرد آن‏ها تهی نیست ، خوبی‏ها و زیبایی‏ها برای فرد و خانواده و جامعه مفیدند و زشتی‏ها و بدی‏ها نیز به همه زیان می‏رسانند و تأثیر خود را بر تمام اعضا و ارکان جامعه به جا خواهند گذاشت. شخصیت، مجموعه افکار، عواطف، عادت‏ها و اخلاقیات یک انسان است که به تمایز وی از دیگران می‏انجامد ، به عبارت دیگر ، مجموعه صفات و ویژگی‏های جسمی ، روانی و رفتاری که هر انسان را از انسان‏های دیگر متمایز می‏سازد ، شخصیت نام دارد. بنا بر نظریات قرآنی، نگاه ائمه و همچنین روانشناسی مدرن فرصت رشد شخصیت با رعایت حجاب بیش‏تر فراهم می‏گردد. فردی که دائما به شیوه­ای وسواس گونه مراقب زیبایی ظاهری خود و عرضه اعضای خویش است به سبب مشغولیت ذهنی تمام مدت خود، قادر به شنااسایی واقع بینانه‌ای از قابلیت‏های خود و به فعلیت رساندنشان نمی­‌باشد.

چنین شخصی که اندیشه جلب نظر دیگران را  با انتخاب پوششی ویژه و متمایز یا همان بی­حجابی در سر می­پرورد، در واقع  با تکیه بر جذابیت‏های ظاهری خود و نه اصالت‏ها و ارزش‏های متعالی وجودی­اش، در جستجوی جایگاهی شایسته و رفیع در جامعه بدون در نظر گرفتن وظیفه مسؤول بودن هر فرد در قبال خود و سایر انسان­ها است. فرد بی‏حجاب با رعایت نکردن این شرط در واقع از قبول مسئولیت خودداری ورزیده، در پی خواسته‏های خودخواهانه می‏رود و سایرین را هم از انجام تعهدهای پذیرفته شده باز می‏دارد، لذا، حجاب هرگز به معنای محدود کردن حوزه مسؤولیت به خصوص برای بانوان نیست؛ حجاب یکی از شروط  اساسی موفقیت در تعهد به انجام مسئولیت‏ها و سپردن برخی مسؤولیت‏ها به بهینه­ترین شیوه است.

فلسفه حجاب بر دو نکته کلیدی انگشت تأکید می­گذارد: 1- حجاب، عامل خودسازی و تهذیب نفس است، چرا که زنان را از خود آرایی، طنازی، خودنمایی و صیادی باز می دارد. 2- حفظ نظام خانوادگی و علایق زوجیت، بستگی تام به پوشش بانوان دارد. مطالب مطرح شده در واقع تفسیری بر ادله­ی مطرح شده کلام الله و احادیث ائمه(ع) می­باشد. آیات 30 و 31 سوره­ی مبارکه­ی نور و آیه 50سوره­ی احزاب به این موضوع اختصاصا پرداخته است: « قل للمؤمنین یغضّوا من ابصارهم و یحفظوا فروجهم ذلک ازکی لهم ان الله خبیر بما یصنعون و قل للمؤمنات یغضضن من ابصارهن ّ و یحفظن فروجهن و لا یبدین زینتهن ّ الا ما ظهر منها و لیضربن بخمرهن ّ علی جیوبهن و لا یبدین زینتهن ّ الا لبعولتهن » و « یا ایّها النبی قل لازواجک و بناتک و نساء المؤمنین یدنین علیهن ّ من جلابیبهن * ذلک ادنی ان یعرفن فلا یؤذین». پیرو تأکید خداوند بر حجاب، پیامبر اکرم (ص) نیز می­فرمایند: " زنی که برای حفظ غیرت، استقامت ورزید و برای خدا وظیفه خود را به خوبی انجام داد، خداوند پاداش شهید را به او خواهد داد ".

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, عفاف و حجاب


Slide 1
اشتراک
مطلـب