روز جهانی استاندارد، ایجاد افق جامعه موفق‌تر

از سال 1970، 22 مهر(برابر با چهاردهم اکتبر) به نام روز جهانی استاندارد نام‌گذاری شده است.

استاندارد و استاندارد کردن، از پایه‌­های علم و فن‌آوری است که در پیشرفت صنعت و اقتصاد نقشی بسزا دارد. وضع قوانین و مقرارت برای تعیین کیفیت و مشخصات مطلوب یک کالا یا خدمات را «استاندارد» می‌گویند. استانداردها دارای چهار محور کاملاً مجزا شامل «ماهیت محصولات»، «امور مدیریتی»، «ارزیابی و انطباق‌ها» و «مسؤولیت‌های اجتماعی» هستند. همچنین داشتن نظم و معیار، تعیین اندازه و مهم‌تر از آن رعایت حدود و اندازه‌ها برای حفظ کیفیت زندگی اجتماعی و حتی زندگی شخصی بسیار ضروری و مفید است. در امور اجتماعی و اقتصادی و به‌ویژه امور صنعتی به این اندازه "استاندارد" می‌گویند. این قوانین برای ایجاد هماهنگی رویه کاری، افزایش میزان تفاهم، تسهیل ارتباطات، توسعه صنعت، صرفه جویی در اقتصاد ملی و حفظ سلامت و ایمنی عمومی به کار رود.

در ایران برای اولین بار با تصویب قانون اوزان و مقیاس­‌ها در سال 1304 شمسی، تشکیلات سازمانی که بعداً به مؤسسه مستقل "استاندارد و تحقیقات صنعتی کشور" تغییر نام داد، تأسیس گردید. در سال ۱۳۳۹ قانون " اجازه تاُسیس موسسه ‌استاندارد ایران " در شش ماده به تصویب مجلس وقت رسید. در این سال ایران رسماً به عضویت سازمان بین‌المللی استاندارد پذیرفته شد و در اسفند 1394 طرح تأسيس سازمان ملي استاندارد که دارای 5 فصل و 61 ماده بوده در مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد. فعاليت‌هاي سازمان ملّي استاندارد ايران در پنج حوزه استانداردسازي، ارزيابي انطباق، اندازه‌ شناسي، تاييد صلاحيت و فعاليت­‌هاي پژوهشي استاندارد تعريف مي‌شود. دومین حوزه یعنی، ارزيابي انطباق به هرگونه فعاليت مستقيم يا غيرمستقيمی اطلاق مي­‌شود كه نشان مي‌دهد يك فرآيند، كالا يا خدمت، تا چه اندازه استاندارد يا الزامات مربوطه را برآورده مي­‌كند. اين فعاليت­‌ها شامل آزمون، بازرسي و گواهي كردن است و در سازمان ملی استاندارد بر عهدة دو معاونت نظارت بر اجرای استاندارد و معاونت ارزیابی کیفیت قرار دارد.

استاندارد، شالوده  قابل اعتمادی را برای پیشبرد و توسعه صنعت و اقتصاد آماده می­‌نماید . با اجرای قوانین این سازمان،همکاری میان واحدهای گوناگون هر سازمان یا کارخانه برای پیشبرد فرآیند تولید امکان­‌پذیر خواهد شد؛ تفاهم کارکنان در مسائل فنی تحقق می­‌پذیرد ودر پایان با تولید کالای دارای کیفیت مناسب، رضایت مصرف کنندگان نیز جلب می­‌گردد.

اکثر افراد براین باورند که استاندارد فقط برای حفظ منافع مصرف­کننده است. البته این نظر درستی است و استاندارد به نیازهای فردی و اقتصادی مصرف­کنندگان توجه دارد، ولی استواری نظام صنعت و فن­آوری نیز از اهداف استاندارد محسوب می­‌گردد. درحقیقت، می‌توان ادعا کرد سود حاصل از رعایت استاندارد، برای تولیدکنندگان بیش از مصرف کنندگان است.

مؤسسه استاندارد در صورت کشف کالاهای غیر استاندارد و زیانبار برای سلامت مردم، ضمن اعلام جرم علیه تولیدکنندگان آن کالاها و تقاضای مجازات برای متخلفان از مراجع قضایی، فرآورده­‌های غیر استاندارد را از مراکز تولید، توزیع و فروش جمع آوری و از ورود آن­‌ها به بازار جلوگیری به عمل می­‌آورد. همچنین در صورت رخداد خسارت، مرجعی وجود داشته باشد که با آسان‌ترین و سریع‌ترین روش، بتوان برای جبران خسارت وارده به مصرف کننده و مجازات مؤثر متخلف اقدام کرد. در جمهوری اسلامی ایران، مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، این وظیفه مهم را بر عهده دارد. 

گردآوری: بیگلری

منابع:

https://b2n.ir/s03480

https://b2n.ir/b12187

https://b2n.ir/u39409

 

 

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, روز استاندارد


Slide 1
اشتراک
مطلـب