درخشش اتحاد اسلامی در نهضت قیام ۱۵

در نهضت قیام 15 خرداد، مشعل اسلامی­‌ترین انقلاب تاریخ ایران روشن گردید.

ایدئولوژی و اندیشه قیام ۱۵ خرداد نشأت گرفته از اندیشه‌های ناب مذهبی بود و در حقیقت اندیشه‌ها و خواسته­‌های ملّت مسلمان را رهبر فقیه نهضت اسلامی  یعنی امام خمینی(ره) به طور رسمی بیان کردند. رشد آگاهی و ایدئولوژی انقلابی اسلامی را باید از اهم دستاوردهای قیام ۱۵ خرداد  سال 1342 دانست.

آغاز حیات نهضت 15 خرداد را باید در خط مشی ضد دینی پادشاه پهلوی دانست. ماهیت اصلی سیاست‌ها و برنامه‌های رژیم شاه، مبارزه با فرهنگ مذهبی مردم ایران بود و این امر از جنس روحیه مذهبی مردم عاشق اهل بیت(ع) نبود. در 15 خرداد سال 42 حرکت انقلابی امام(ره) با سخنرانی علیه لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی پیشنهادی محمدرضا پهلوی در خصوص سیاست توسعه طبقات غربی در ایران، رسماً آغاز شد.

به عقیده کارشناسان امور سیاسی، قبل از قیام ۱۵ خرداد نیز قیام‌ها و مبارزات مختلفی از جمله صنعت ملّی شدن نفت، نهضت مشروطه، تحریم توتون و تنباکو انجام شده بود اما کلیه این مبارزات به صورت مقطعی و موقت بود و حرکت منسجم و انقلابی را در پی نداشت؛ به بیان دیگر، پیش از ۱۵ خرداد تمام قیام‌ها و حرکت‌ها علیه استعمار و سلطه‌جویی مقطعی بود و تحول ساز و ادامه‌دار نبود. امّا قیام مردم در خرداد 42 به نهضتی ادامه‌دار تبدیل شد و امام نیز بر ضرورت ماندگار ماندن این رویداد بزرگ در یادها و اذهان ملّت به منظور حفظ ارزش این واقعه تأکید داشتند زیرا قیام پانزده خرداد دارای ماهیت اصیل دینی و مذهبی است و در واقع این قیام برای دفاع از فرهنگ اسلامی، ارزش‌ها و هنجارهای مذهبی مردم ایران رخ داد. 

دبیر خبر دفتر مرکزی کل کشور: بیگلری

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, خرداد 1401, قیام 15 خرداد


Slide 1
اشتراک
مطلـب