جلوه نور الهی در تقارن آغاز ماه رحمت خداوند با ولادت امام باقر(ع)

در تقویم شمسی ایران روز پنجشنبه ۱۴ بهمن سال ۱۴۰۰ مقارن با آغاز ماه رجب است. روز ولادت امام باقر(ع) نیز هم زمان با آغاز ماه رجب، ماه رحمت واسعه­‌ی الهی، است.

محمدبن ­علی­ الباقر(ع) ملقّب و معروف به باقر و باقرُالْعُلوم، پنجمین امام شیعیان پس از امامت پدرشان، امام سجاد(ع)  و پیش از پسرشان امام جعفر صادق (ع)هستند. باقرالعلوم لقب امام پنجم است. امام باقر(ع)، در سال 57 ه.ق. در شهر مدینه دیده به جهان گشودند و 57 سال عمر بابرکت، بهره­‌ی ایشان از نعمت حیات دنیوی بود. از این مدت چهار سال با جدشان امام حسین(ع) و پس از ثارالله 35 سال با پدرشان زندگی کردند و هجده سال بقیه عمر را به تنهایی به سر بردند. از برجسته­‌ترین ویژگی­‌های دوره­‌ی زندگی امام باقر(ع) که اختصاص به فعالیت‌های علمی ایشان دارد، این است که امام پنجم(ع) بنیانگذار انقلاب فرهنگی و نهضت علمی شیعه و به بیان بهتر دنیای اسلام هستند.

مادر آن حضرت، فاطمه دختر حسن‌­بن‌­علی(ع) بود که با کنیه «ام­‌عبد الله» و بنابر قول دیگر «ام­‌الحسن» خوانده شده است. بنابراین، امام باقر (ع) از سلاله پدر و مادری هاشمی - علوی و فاطمی زاده شدند. از اینرو، ایشان اولین کسی است که از نسل امام حسن (ع) و امام حسین (ع) می‌­باشند.

برای این امام همام(ع)، در کتب روایی، دو کنیه ذکر شده است: ابوجعفر(از این جهت که پدر امام جعفر(ع) هستند) و همچنین ابوجعفر اول(لقب «اول» از این جهت که با کنیه امام جواد(ع) اشتباه نشود؛ چرا که هردو امامِ همام در این کنیه مشترک بودند و امام نهم(ع)، ابوجعفر ثانی خوانده می‌­شدند).

اين امام همام پس از شهادت پدر ارجمندشان امام‌­زين‌­العابدين(ع) در سال 95 ه.ق. به مقام الهی ولايت و امامت شيعيان نايل شدند و پيروان اهل بيت(ع) را در آن فضای پرتلاطم و مشوّش سياسى- نظامى عصر خويش و هرج و مرج‌­هاى پایان حکومت خلفای اموی به نيكى هدايت و کنترل نمودند. امام محمدباقر (ع) از ابتدای حیات تا زمان شهادت خويش، حکومت 11 تن از خلفا وقت را درک کردند كه همه آنان، به جز يكى، از قبیله­‌ی ظالم بنى‌‌‌اميّه بودند. با اين كه ميان رحلت پيامبر(ص) و ولادت امام محمدباقر(ع) 47 سال فاصله بود،امّا آن حضرت، سلام گرم  خاتم انبیا را از طرف جابربن­‌عبدالله انصارى دريافت كردند. از این امام معصوم(ع) در حوزه‌­های مختلف زندگی احادیث انسان­‌ساز بسیاری نقل شده است که یکی از مهم­‌ترین آن­‌ها بخش مشورت و استشاره است که فرموده‌­اند: "  در کار خود با کسانی مشورت کن که از خدا می‌ترسند" (تحف العقول، ص. 293).

دیگر رخداد مهم این روز، ورود به ماه رجب‌المرجب می‌باشد. ماه رجب یکی از پرفضیلت‌ترین ماه‌ها نزد خداوند است که اعمال بسیاری در روز‌های این ماه بخصوص در «دهه اول» ماه و شب «لیلة الرّغائب» توصیه شده است. در حدیث قدسی آمده است:  " ماه رجب را ریسمانی بین خود و بندگان مقرر کردم و هرکسی چنگی به آن بزند به وصال من می‌رسد". ماه رجب هفتمین ماه در تقویم قمری و یکی از ماه‌­های حرام است. این ماه را «رجب الفرد» نیز نامیده‌­اند زیرا سه ماه از ماه‌های حرام پشت سرهم هستند، اما این ماه از آن‌ها جدا بوده و فرد است.  عبارت ماه حرام یا ماه‌های حرام، در چندین آیه از قرآن کریم آمده است. اما در آیه ۳۶ سوره توبه، به چهار ماه بودن آن‌ها(ذی القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب) اشاره شده است: " إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ‌ عِندَ اللَّـهِ اثْنَا عَشَرَ‌ شَهْرً‌ا فِي كِتَابِ اللَّـهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضَ مِنْهَا أَرْ‌بَعَةٌ حُرُ‌مٌ : در حقيقت، شماره ماه‌ها نزد خداوند، از روزى كه آسمان­‌ها و زمين را آفريده،در كتاب خدا، دوازده ماه است؛ از اين [دوازده ماه‌]، چهار ماه، حرام هستند" (توبه، آیه 36). حرام بودن این ماه‌­ها به این معناست که جنگ، هتک حرمت محرمات در این چهار ماه شدیدتر از ماه‌های دیگر است و عقاب گناهان و ثواب حسنات در آن­‌ها افزایش می­‌یابد.

پیامبر(ص) در بیان و تأکید فضیلت ماه رجب، روزه‌­داری، دعا و خواندن زیارتنامه­‌ی ائمه(ع) می‌­فرمایند: " رجب ماه خداست. هرکس یک روز در ماه رجب روزه بگیرد مانند آن است که یک ماه روزه گرفته است. از حضرت سؤال شد: این که فرمودید ماه رجب ماه خداست، به چه معناست؟ حضرت پاسخ فرمودند: زیرا ماه رجب ویژه آمرزش و مخصوص مغفرت است. در این ماه خونی ریخته نمی­‌شود و خداوند اولیا و محبانش را مورد آمرزش قرار می‌­دهد و توبه­‌شان را می­‌پذیرد و آنان را از دشمنان­شان می‌­رهاند".

 نخستین شب جمعه ماه رجب «لیلة الرغائب: شب آرزوها» نام دارد. در روایات اهل بیت آمده است در این شب در‌های رحمت الهی به روی زمینیان باز شده است و در بزم دعا و نیایش زمینیان عرشیان هم خود را رسانده و حضور پیدا کردند تا سهمی از این برکت ببرند.  همچنین مسلمین در روزهای ۱۳ تا ۱۵ این ماه، که به «ایام البیض» معروفند، به سنت اعتکاف عمل می­‌کنند. مبعث پیامبر(ص)، ولادت حضرت علی(ع) و تغییر قبله مسلمانان از مهم­‌ترین مناسبت­‌های این ماه هستند. امام ششم(ع) به نقل از پیامبر(ص) که فرمودند رجب ماه «استغار» است، امّت اسلام را به طلب آمرزش از درگاه خداوند فراخوانده‌اند: " ماه رجب را « أصب» گویند زیرا که رحمت خدا در این ماه بر امت من بسیار ریخته می‌‏شود پس بسیار بگوئید:«أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ» " .

گردآوری: بیگلری

منابع:

yun.ir/savkh2

yun.ir/ic320g

yun.ir/odd3md

yun.ir/ifiau8

yun.ir/q7rxh2

yun.ir/he610g

yun.ir/odd3md

 

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, 14 بهمن سال 1400, آغاز ماه رجب, ولادت امام باقر(ع)


Slide 1
اشتراک
مطلـب