تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی، عامل اصلاح و رشد فرهنگی–عقیدتی

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی «نهاد شورای عالی تبلیغات اسلامی» در اول تیرماه ۱۳۶۰ به فرمان رهبر کبیر انقلاب(ره) شروع به فعالیت کرد. این نهاد انقلابی در سیر تکاملی خود، در 14 فروردین سال 1368 با ابلاغ امام خمینی(ره) به «سازمان تبلیغات اسلامی» تغییر نام داد.

هر مکتب و مذهبی برای بقا و دوام خود، حفظ پیروان و جذب دیگران، نیاز مبرم به شناساندن اصول، مبانی و آموزه های خود دارد و بدون عنصر تبلیغ و بیان، نمی‌تواند از آن‌ها پاسداری کند و حراست نماید و با تبیین و تبلیغِ جهان‌بینی و ایدئولوژی هر دین و مذهبی، می‌توان از مشتبه شدن حق و باطل و همچنین ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها به یکدیگر در عرصه‌های مختلف جلوگیری و زمینه را برای گسترش آموزه‌های آن دین فراهم کرد. بر این اساس، امام بر حوزه تبلیغات تأکید کرد: " «مسأله تبلیغات یك امر مهمی است كه می‌شود گفت كه در دنیا در رأس همه امور قرار گرفته است و دنیا بر دوش تبلیغات است... باید با تبلیغات صحیح، اسلام را آن گونه كه هست به دنیا معرفی نمایید ... توجه داشته باشید که بالاترین چیزى که مى‌‏تواند این انقلاب را در این جا به ثمر برساند و در خارج صادر کند، تبلیغات است، تبلیغات صحیح».

تبلیغات به معنی « مجموعه اعمال گفتاری، نوشتاری، رفتاری و تصویری است که به منظور نفوذ و تاثیر گذاری در شخصیت، افکار، عقاید و احساسات مخاطبان سازماندهی می شود و برای جهت بخشیدن به آنان در راستای هدف و مقصدی مشخص، هویت پیدا می کند. تبلیغات در بینش و فرهنگ اسلامی از جایگاه رفیع و ویژه ای برخوردار است ... ».

سازمان تبلیغات اسلامی با هدف اعتلای فرهنگ نغز و پر بار اسلامی و تبلور حیات معنوی و تبیین و ترویج شاخص­‌های اعتقادی فعال گردید. سیاستگذاری، برنامه­‌ریزی، هدایت، ساماندهی، پشتیبانی و نظارت بر تبلیغات دینی - مردمی، زمینه­‌سازی برای یافتن نیروهای مؤمن و تأسیس تشکل­‌های لازم و برنامه‌­ریزی و هماهنگی به منظور تقویت و هدایت مداوم انجمن­‌های اسلامی، تلاش در جهت احیاء و اشاعه معارف، فرهنگ و تاریخ تشیع از همه راه­‌های ممکن با تأکید بر وحدت تمام مذاهب اسلامی و حراست از آن با همکاری مراجع و نهادهای ذیربط، تحقیق و بررسی در خصوص تبلیغات سوء و تهاجم فرهنگی دشمنان و شناسایی و تحلیل ترفندهای تبلیغی علیه اسلام و انقلاب اسلامی، انجام مطالعات راهبردی و بررسی­‌های کاربردی در زمینه نیازهای فرهنگی اقشار مختلف جامعه، به ویژه جوانان و طراحی برنامه­‌ها و شیوه­‌های تبلیغی نوین و اصلاح و احیای روش‌­های سنتی در تبلیغات اسلامی، تدوین و انتشار کتب و نشریات مناسب و ضروری به منظور معرفی فرهنگ و تمدن اسلامی و تبیین مواضع انقلاب اسلامی و انجام پژوهش‌­های لازم به ویژه در زمینه نظام تربیتی و مبانی سیاسی - اقتصادی و فرهنگی حکومت اسلامی و حمایت از پژوهشگران متعهد و... نمونه­‌هایی از فعالیت‌­های سازمان مذکور می­‌باشد.

تبلیغ و دعوت به سوی ارزش‌های اسلامی و الهی در فرهنگ قرآن و سیرۀ پیامبران و ائمه معصومین(ع) یک وظیفۀ همگانی و همیشگی برای مسلمانان بوده و دارای اهمیت بسیار زیادی است و به دو صورت فردی و گروهی انجام می‌­شود که برای هر دو نوع، آیات و روایاتی هدایتگر موجود می­‌باشد. قرآن کریم، بهترین گفتار را دعوت به «الله» دانسته است و می‌فرماید: «وَ مَنْ أَحْسنُ قَوْلاً مِّمَّن دَعَا إِلى اللَّهِ وَ عَمِلَ صَالِحاً وَ قَالَ إِنَّنى مِنَ الْمُسلِمِينَ: و چه کسی خوش گفتارتر است از آن کس که دعوت به سوی خدا می­‌کند و عمل صالح انجام می­‌دهد و می­‌گوید: من از مسلمانانم ».

کلام وحی در آیه­‌ای دیگر برترین امّت را امّتی می­‌داند که امر به معروف و نهی از منکر می­‌کنند: «وَ لْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلى الخَيرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أُولَئك هُمُ الْمُفْلِحُونَ: باید از میان شما، جمعی دعوت به نیکی و امر به معروف و نهی از منکر کنند و آن­‌ها همان رستگارانند».

امیرمؤمنان امام علی(ع) در شرح اهمیت تبلیغ و آگاه نمودن افراد می‌فرمایند: پیامبر مرا به سوی یمن اعزام کردند و به من فرمودند: ای علی! مبارزه را با کسی آغاز نکن، مگر آنکه پیش از آن، او را به اسلام دعوت نمایی. به خدا سوگند! اگر خداوند یک انسان را به دست تو هدایت کند، برای تو بهتر است از تمام آنچه خورشید بر آن طلوع و غروب می‌کند».

امام هشتم(ع) به علّت ضرورت امر تبلیغ می­‌پردازند و می‌­فرمایند: «خدا بیامرزد کسی را که امر ما را زنده کند. راوی حدیث گوید: چگونه امر شما زنده می شود؟ امام(ع) چنین می­‌فرمایند:« به آموختن علوم و تعلیم دادن آن به مردمان؛ چه اگر مردمان از آن تعالیم والا که در سخنان ما است آگاه گردند، پیرو ما خواهند شد».

دبیر خبر دفتر مرکزی: بیگلری

منابع:

yun.ir/ugomba

yun.ir/ocu89d

yun.ir/irbgjc

yun.ir/f0fgf

yun.ir/yo79d9

 

برچسب ها: امام خمینی, بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, اول تیر ماه, روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی


Slide 1
اشتراک
مطلـب