بزرگداشت کرامت انسانی دردهه ی کرامت

«کرامت» در لغت به معنای دوری از پستی و فرومایگی یا همان جانب تقوا را رعایت کردن است.

مفهوم کرامت، به حق ذاتی و مسلّم هر انسانی در برخورداری از احترام و عزت نفس، صرف نظر از قراردادهای اعتباری اجتماعی نظیر جنس، رنگ، نژاد و وضع جسمی و روانی  اشاره دارد و بر این مبنا رعایت این حق از سوی همگان انتظار می­ رود. از نظر قرآن کرامت انسانی به  کرامت تکوینی و اکتسابی تقسیم می شود. رعایت کرامت انسانی به سلامت روان منجر می­ گردد. سلامت یا بهداشت روان به معنی سلامت هیجانی و روانشناختی است، به شکلی که فرد بتواند از تفکر و توانایی های خود استفاده کند، در جامعه عملکرد مطلوب داشته باشد و نیازهای معمول زندگی روزمره را با مدیریت برآورده سازد.

در جهان بینی قرآن، که مبتنی برخدا محوری است، مفهوم کرامت و عزت نفس واقعی در ارتباط با خداوند تبیین می­ شود؛ کرامت از این منظر با ایمان و عمل صالح حاصل خواهد شد. کرامت از دیدگاه قرآن و روان شناسی، هر دو معنای ارزشمندی، کارایی مفید و احترام قائل شدن به خود را در بردارد؛ با این تفاوت که کرامت و عزت نفس در قرآن در قالب اندیشه و رفتار که بیشتر ناظر به امور معنوی است، معنا پیدا می ­کند اما در روان شناسی،به ویژه دیدگاه انسان گرا، بیشتر وابسته به امور مادی و محیطی است. به استناد آیه «و لقد کرّمنا بنی آدم و حملناهم فی البرّ و البحر و رزقناهم مِّن الطّیبات و فضّلناهم علی کثیر ممّن خلقنا تفضیلاً : و به راستی ما فرزندان آدم را گرامی داشتیم،و آنان را در خُشکی و دریا [بر مرکبها] بر نشاندیم،و از چیزهای پاکیزه به ایشان روزی دادیم،و آنها را بر بسیاری از آفریده‌های خود برتری آشکار دادیم »( سوره مبارکه اسراء) آدمی  به سبب نعمت‌، موهبت و  کراماتی که از سوی خداوند دریافت کرده است بر دیگر مخلوقات برتری دارد. قوهٔ عقل، توانایی انتخاب و قدرت اختیار مصادیق ملموس و یکتا تکریم ذاتی بشر از جانب پروردگار می­ باشد. به بیان روشن، انسان فی نفسه صرف نظر از آنکه پیرو چه دین و آئینی باشد، کرامت عام الهی را دریافت می­ کند. به این نوع  کرامت الهی، کلیه­ ی ابناء بشر مجهّز می­ باشند.  را در بر می گیرد. این کرامت شامل مواردی چون حق حیات و خلقت انسان، قدرت اراده واختیار، قدرت تعقل و اندیشه، مسخّر قرار دادن دیگر موجودات برای انسان، فراهم کردن اسباب هدایت انسان مانند فرستادن رسول ظاهری و باطنی است.

در ایران به دلیل گره خوردن قلب­های شیعیان با محبت اهل بیت و نورانیت تعالیم هدایت بخش اسلام، همچنین به منظور تکریم و تعمیق فرهنگ «احترام به کرامت انسانی و ترویج انفاق با تأسی به سیره­ ی اهل بیت» ایّام  میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) تا ولادت حضرت رضا(ع) "دهه­ ی کرامت"  نامگذاری شده است. وجود مضجع شریف امام رضا(ع) در مشهد و حضرت معصومه(س) در قم، ضرورت تعظیم و گرامیداشت مناسبت‌های مذهبی را یادآوری می ­کند. این تعظیم به این معنا است که باید ولادت ائمه(ع) را فرصت­های ارزشمندی برای پیروی و بهره ­مندی از اخلاق، رفتار و سیره رضوی و دیگر ائمه اطهار(ع) در زندگی فردی و اجتماعی بدانیم؛ به ویژه سیره این دو فرزند گرانقدر حضرت موسی بن جعفر(ع)  را در رفتار و عملکرد خود الگو قرار دهیم. وجود مبارک امام رضا(ع)  علاوه بر جنبه‌ قدسی و اعتقادی در مقام امام و پیشوای معصوم، بینش و بصیرت عمیق سیاسی نیز بهره­ مند بودند به گونه ­ای که به نقش آفرینی تاریخی خود جهت مبارزه با ظلم و حراست از تعالیم ناب اهل بیت پرداختند و گنجینه­ ی گرانبهائی را به عنوان توشه راه شیعیان و محبین به یادگار گذاشتند. هیچ واژگانی یارای توصیف برکات وجود نورانی ثامن الحجج (ع) در سرزمین خورشید، خراسان بزرگ را ندارد. این آستان سراسر خیر در مشهدالرضا همواره ملجأ حاجتمندان و پناهگاه عاشقان حضرتش بوده است. از سوی دیگر، وجود نورانی خواهر عزیزشان، کریمه اهل بیت، حضرت معصومه(س) این معنویت و خیر بی وقفه را صد چندان کرده است و در طی قرن­ها علاوه بربرخورداری میلون­ها زائرازخوان گسترده این دو معصوم، دو قطب فرهنگ ساز بوده و هستند. محوری­ترین  پیام  دهه­ ی کرامت «نهادینه کردن آموزه­ های دینی در تمامی ابعاد زندگی مردم است». سالیان مدیدی است که حاجتمندان به ویژه نیازمندان، در مقام ولی نعمتان جامعه، از سفره پر نعمت و یارنواز این دو بزرگوار سهمی به مهر برده­ اند؛ سبب این همه میهمان نوازی بی­ شک تأکید اهل بیت نبوی در اهتمام ورزیدن به اهمیت تأمین معیشت به موازات انجام عبادات و پایبندی عملی به اعتقادات می­ باشد.   

گردآوری: بیگلری

منابع:

https:// b2n ir/ s50779

yun.ir/hwleu2

yun.ir/sdj59d    

yun.ir/umdyg3   

برچسب ها: دهه کرامت, بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها


Slide 1
اشتراک
مطلـب