امام جواد، فروغ ساحت جود و تقوا

شنبه 23 بهمن 1400 مصادف با روز ولادت امام جواد (ع) و همچنین روز تولد حضرت علی اصغر (ع)، فرزند کوچک امام حسین(ع) می‌باشد.

 

امام جواد(ع) نهمین امام شیعیان دوازده امامی بعد از پدرشان حضرت  علی‌­بن­‌موسی‌­الرضا(ع) و قبل از فرزندشان، امام هادی(ع) می‌باشند. اما نهم ،که در در دهم رجب 195 ق در مدینه منوّره زاده شد، را گاهی با نام ابوجعفر ثانی نیز یاد می‌­کنند. القاب «جواد» و «تقي» مشهورترین القاب امام(ع) هستند. مادرشان بانوی گرامی و بافضیلتی با نام «سبیکه» است که امام رضا(ع) او را «خیزران»می­‌خواندند. حضرت همواره از ایشان به نیکی یاد می­‌کردند.

امام رضا(ع) عادت داشتند به اصحابشان یادآوری کنند که صاحب فرزندی خواهند شد که بعد از ایشان عهده‌­دار منصب امامت خواهد بود. با این حال زمان زیادی گذشت تا شیعیان فرزند عظیم‌­القدر را از نزدیک دیدار کنند.

براي امام جواد (ع) چهار كنيه وجود داشته است. ایشان با عنايت به اينكه تنها فرزند امام رضا (ع) بوده‌­اند كنيه «ابن الرضا»  و با توجه به نام تنها فرزند پسرشان امام علي نقي(ع) كنيه «ابوعلي» و در پرتو بندگي خدا كنيه «ابوعبدالله» داشته­‌اند. اما كنيه مشهور امام جواد (ع)، «ابوجعفر» بوده است.

لقب­‌هايي كه براي امام جواد (ع)در تاريخ زندگاني آن حضرت به كار رفته است گوياي فضايل و اوصاف الهي اين امام است و امتيازات اين اسوه عالي رانشان می‌­دهد. تقي، جواد، منتجب، مرتضي، مختار، متوكل، متقي، زكي، قانع، نجيب و عالم، يازده لقب براي فرزند امام رضا(ع) است كه معرف ابعاد شخصيت بزرگ الهی هستند.

دوران کودکی امام جواد (ع) از دوران نوزادی تا زمانی که در سن هفت سالگی به امامت رسیدند، با حوادث گوناگون آمیخته است. با شهادت امام رضا (ع) و به امامت رسیدن امام جواد(ع) در سن کودکی، یکی از موضوعاتی که حتی برخی از یاران امام هشتم را هم دچار شک و تردید کرد، کم‌ سن‌ و‌ سالی امام جواد (ع) جهت آمادگی و رسیدن به مقام امامت بود. به همین دلیل در مواردی امام رضا(ع) و در موارد دیگری، خود امام جواد(ع) به تبیین آن پرداختند و به شبهه‌ها پاسخ گفتند و گاه امام هشتم(ع) این حقیقت را با مقایسه با رسالت حضرت عیسی(ع) آشکار می­‌کردند.

 

گردآوری: بیگلری

منابع:

yun.ir/tariqd

yun.ir/snqro2

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, میلاد امام جواد(ع)


Slide 1
اشتراک
مطلـب