اقتدار بسیج مرهون اقتدا به امام حسین(ع)

5 آذر آغازین روز هفته بسیج می­‌باشد. سازمان بسیج مستضعفین، که در ابتدا «نیروی مقاومت بسیج» نامیده می‌شد،

با فرمان امام خمینی (ره) با نیت ایجاد ارتش بیست میلیونی در ۵ آذر ۱۳۵۸ تشکیل شد و بعد از تصویب مجلس شورای اسلامی در دی ۱۳۵۹ به صورت رسمی فعالیت و خدمت­‌رسانی خود را شروع کرد. این سازمان زیرمجموعهٔ سپاه پاسداران است که مأموریت جذب، آموزش، سازماندهی و به‌کارگیری نیروهای داوطلب مردمی را در راستای تحقّق اهداف انقلاب اسلامی و حفظ دستاوردهای آن، خدمت رسانی به آحاد محروم جامعه، کمک‌رسانی در حوادث غیرمترقبه و فعالیت­‌های فرهنگی با محوریت آموزش­‌های اسلامی بر عهده دارد. اعضای سازمان «بسیجی» نامیده می‌شوند و طبق مادهٔ ۱۳ قانون مقررات استخدامی سپاه، بسیجی به فردی اطلاق می‌شود که " داوطلبانه جهت تحقق ارتش ۲۰ میلیونی تحت پوشش سپاه در می‌آید. به موجب همین مادهٔ قانونی، بسیجیان به دو گروه «بسیج عادی » و «بسیج فعال» تقسیم می‌شوند. در جنگ ایران و عراق نیروهای داوطلب بسیجی نقش مهمی در انجام موفقیت­‌آمیز عملیات­‌ها ایفا می­‌کردند. این هفته یادآور جلوه‌­ی حضور مقترانه  خدمت­‌رسانی، اشتغال‌­زایی، حماسه‌ها، رشادت‌ها، ایثارها و ازخودگذشتگی‌های بسیجیان است. اهتمام  و محور فعالیت­‌های بسیج بر کار جمعی، مشورت و همراهی یکدیگر است زیرا این روش می­‌تواند نتایج و ثمرات بسیار مؤثری برای همه­‌ی اقشار جامعه داشته باشد.         

بسیجیان بی­­‌هیچ ادعایی در بسیاری از بلایای طبیعی و حوادث مخرّب غیرطبیعی ( واکنش‌­های اضطراری ) از جمله سیل، زلزله، آتش­‌سوزی، رفع محرومیت، امر به معروف و نهی از منکر( بی­‌توجهی به احکامی که جنبه اجتماعی دارند، بیش از احکام دیگر، نابسامانی در پی دارد. اسلام، روش جلوگیری از نابسامانی‌های اجتماعی را امر به معروف و نهی از منکر می‌نامد. قرآن کریم و احادیث معصومان به صراحت بر این فریضه الهی تأکید می‌کنند و فراموشی آن را آفتی می‌دانند که سلامت دین و دنیا را به خطر می‌اندازد و جامعه را به فساد می‌کشاند) ....  خالصانه سعی کرده‌­اند طرح و برنامه‌­های عمرانی کارسازی در کنار انجام اقدامات فرهنگی برای گره­‌گشایی از کارهم‌وطنان، محرومیت‌­زدایی و رفع موانع و مشکلات پیش آمده به ویژه در مناطق روستایی و محروم اجرا کنند تا بدین طریق مرهمی برای التیام زخم‌­های آسیب‌­دیدگان باشند.

در حال حاضر نیروهای داوطلب بسیج در سراسر کشور بیش از بیست میلیون نفر هستند. دانش­‌آموزان بسیجی  مقطع تحصیلی راهنمایی را «پویندگان» و  دانش­‌آموزان بسیجی  مقطع تحصیلی دبیرستان را «پیشگامان» می­‌خوانند. بسیجی عادی، فعال، ویژه و کادر انواع عضویت‌های بسیج هستند. این سازمان دارای بخش­‌های مختلف با عنوان بسیج دانش‌­آموزی، دانشجویی، جامعه پزشکی، جامعه­‌ی مهندسین، اساتید، ورزشکاران، رسانه، خواهران، ادارت و کارمندی، مساجد و محلات، طلاب و روحانیون، اصناف، سایبری، کارخانجات و شرکت‌­ها و کارگری، ویژه برون­ مرزی و آخرین بخش سازمان اردویی، راهیان نور و گردشگری بسیج است.

اهداف سازمان را در 5 مورد کلّی می‌­توان خلاصه نمود: تحقق فرمایش امام(ره)  در ارتباط با تشکیل هسته­‌های حزب‌الله، ایجاد توانایی­‌های و آمادگی‌­های لازم دفاعی در آحاد مردم در دفاع از ایران، ایجاد توانایی­‌های لازم رزمی در نیروهایی که توانایی شرکت در عملیات­‌های کلاسیک و بزرگ، و آخرین هدف کمک به دولت در امر سازندگی.

در اندیشه امام(ره) بسیج نهادی اجتماعی با ابعاد متعدد است. در این نگرش بسیج دیگر صرفاً سازمانی نظامی نیست که فقط در زمان جنگ و برای دفاع در مقابل دشمن شکل گرفته باشد، بلکه نهادی گسترده و پاسخگوی نیازهای اساسی است؛ با این نگاه و با تأکید بر اینکه حفظ امنیت کشور ارمغان ارزشمند این نهاد مردمی است، وظیفه بسیج را باید ارائه خدمات به مردم برشمرد.  براین اساس مؤلفه­‌های ذیل شاخصه‌های مهم معرّف یک بسیجی خادم ملّت می‌­باشند:

- مکتبی بودن ( بسیج رضایت حق تعالی و جهاد همه جانبه در راه خدا را مبنای حرکت و فعالیت خود می­‌داند )

- اطاعت از ولایت فقیه

- اخلاص ( بسیج عاشق خدا است. مساله اخلاص بسیار دقیق و ظریف است به گونه­ای که قبولی اعمال بستگی به مقدار خلوص انسان دارد و هر چه اخلاص بیشتر و کاملتری داشته باشد، عمل او ارزشمندتر است )

- تواضع و فروتنی (شکستن نفس از مهم‌­ترین فضایل انسانی است که نیروهای بسیجی باید موصوف به چنین اخلاقی باشند. بسیج علاوه بر اینکه در مقابل خدا خاشع و فروتن است در برابر مردم نیز متواضع می­‌باشد )

- غیرت دینی ( یا جوانمردی این است که نیروهای بسیجی نسبت به مسائل اخلاقی و دینی جامعه، همچنین ترویج احکام و معارف الهی حساسیت و همّت را سرلوحه­‌ی کار قرار دهند )

- حسن خلق ( در میان آداب اخلاقی و سنت­‌های اجتماعی، حسن برخورد با مردم در اخلاق اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد و برای نیروهای بسیجی که با مردم ارتباط دارند این موضوع حائز توجه است. پیامبر گرامی اسلام (ص) فرموده است: " برترین شما نیکوکارترین شما از نظر اخلاق است. آنان که خود را آماده خدمت کرده و با دیگران با الفت و مهربانی زندگی می‌کنند " )

- شجاعت ( این ویژگی از اساسی­‌ترین ویژگی­‌های نیروهای بسیجی است. شجاعت مهم‌ترین نماد اخلاقی و رفتاری یک فرد در زندگی اجتماعی است. فرد شجاع کسی است که دارای هویت دفاعی است و در راه حفظ ارزش‌ها جرأت برخورد با عوامل دشمن را دارد؛ حضور توانمند در دفاع مقدس و خلق حماسه‌­های حیات‌­بخش بسیجیان در صحنه­‌های نبرد نشانه­‌های عینی از شجاعت بسیجیان در میادین مقدس دفاع می‌­باشد )

- مردمی بودن ( بسیجیان از بین ملّت برخاسته و به صورت خودجوش به این تشکیلات پیوستند و در جهت مصالح و آرمان­‌های نظام به انجام وظیفه پرداختند )

- شهادت طلبی (بسیجی به شهادت عشق می‌­ورزد. نام بسیج در فرهنگ انقلاب اسلامی با ایثار و شهادت عجین شده است زیرا ارزش­‌هایی که فرهنگ اسلام  بر مبنای تعالیم دین برای شهادت قائل است بسیجی را شیفته شهادت کرده است. رسول گرامی اسلام(ص) فرمود: " بالای هر نیکی، کار نیک دیگری است تا اینکه مرد در راه خدا کشته شود. وقتی در راه خدای عزوجل کشته شد بالای آن کار نیکی وجود ندارد " )

 

گردآوری: بیگلری

منابع:

https://b2n.ir/k72086

https://b2n.ir/n35943

https://b2n.ir/a42853

https://b2n.ir/d56780

https://b2n.ir/j74566

 

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, 5 آذر بسیج مستضعفان


Slide 1
اشتراک
مطلـب