آزادسازی آبادان، نصرت الهی

عملیات ثامن‌الائمه به فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و با مشارکت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه مواضع یگان‌های ارتش عراق، مستقر در استان خوزستان، انجام شد.

این عملیات در ساعت ۱ بامداد ۵ مهرماه ۱۳۶۰ در محور آبادان به شرق کارون در جنوب‌غربی ایران آغاز گردید و پس از ۴۲ ساعت نبرد بی‌وقفه، با شکسته شدنِ حصر آبادان و بازپس‌گیری بیش از ۱۵۰ کیلومتر مربع از خاکِ ایران، به پایان رسید. محوریت عملیات ثامن‌الائمه با لشکر ۷۷ خراسان بودو در مجموع بیش از ۳۵ گردان از نیروهای ایرانی در این عملیات شرکت داشتند.

عملیات ثامن الائمه، نماد اقتدار و ابتکار عمل رزمندگان ایران است. نبردی که در آن دلیرمردان توانستند تمامی نقشه‌های رژیم بعث را درهم بشکنند و بدین ترتیب قدرت و نبوغ خود را به جهانیان نشان دهند. این پیروزی و دفاع ثابت کرد که نیروهای مؤمن ایران با تکیه بر اعتقادات خود تا چه میزان از توان سازماندهی و فرماندهی در شرایط بحرانی برخوردار هستند. شاید به جرأت بتوان گفت که یکی ازاتفاقات مهم  هشت سال دفاع مقدس، موفقیت قوای اسلام در شکست حصر آبادان پس از حدود یکسال مقاومت سخت و طاقت‌فرسا بود. شکست حصر آبادان که در عملیات ثامن الائمه تحقق یافت، آغازی بر پیروزی‌های بزرگ سپاه اسلام در آزادسازی سرزمین‌های اشغالی محسوب می‌شد.  فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر این که حصر آبادان باید شکسته شود، رهبران نظامی جنگ را مصصم ساخت تا با اطاعت از فرمان امام راحل، عملیاتی برای رفع محاصره آبادان انجام دهند.

در این عملیات، چند گردان از سپاه پاسداران، لشکر ۷۷ خراسان و تیپ ۳۷ زرهی شیراز از ارتش، یک گردان تانک، از تیپ ۲ لشکر ۱۶ زرهی قزوین و یک گردانِ پیاده از ژاندارمری، به مصاف حدود ۳۰ گردان از نیروهای ارتش عراق رفتند. نیروهای ایرانی تا ساعت ۲ بعدازظهر، ضمن شکستن محاصرهٔ آبادان، موفق شدند ۲ جادهٔ " آبادان-اهواز " و " آبادان-ماهشهر " را نیز تصرف نمایند. مدیریت و هدایت اصلی عملیات ثامن‌الائمه با لشکر ۷۷ خراسان بود. همچنین در این عملیات، جهاد سازندگی وظیفه‌ی‌ احداث جاده‌های پشتیبانی و اجرای عملیات مهندسی مقدماتی را برعهده داشت.

منطقه عملیاتی با وسعتی بالغ بر ۱۳۰ km، از شمال به جاده‌ی اهواز-آبادان، از جنوب به شهر آبادان، از شرق به حدفاصل بین شادگان و جاده ماهشهر-آبادان و از غرب به رود کارون در حد فاصل بین سلمانیه تا فیاضیه، محدود می‌شد. منطقه تحت اشغال ارتش عراق، به طول تقریبی ۱۳ km، در امتداد رود کارون بود، که به همین میزان به سمت شرق و جنوب گسترش یافته بود، به گونه‌ای که بخشی از دو جاده‌ی اهواز-آبادان و ماهشهر-آبادان، در منطقه تحت اشغال نیروهای عراقی قرار داشتند.

نیروهای ایرانی در عملیات بزرگ ثامن الائمه با وجود گرمای شدید، مقاومت سرسختانه ارتش عراق را در هم شکستند و بعد از ۴۲ ساعت تلاش مداوم، لشکر ۷۷ خراسان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گروه فداییان اسلام و نیروهای داوطلب بسیج، عملیات با موفقیت به پایان رسید و در پایان عملیات، ارتش عراق خسارات سنگینی را متحمل گردید و در نهایت، جزیره آبادان از محاصره آنان خارج شد.

 

گردآوری: بیگلری

منابع:

https://b2n.ir/s02289

https://b2n.ir/z00505

 

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, شکست حصر آبادان


Slide 1
اشتراک
مطلـب