آب‌های نیل فام ایران اسلامی، راوی رشادت‌های مردان دریادل

نیروی دریایی در ایران  پیشینه‌ای غنی و کهن دارد.  

 حماسه  7 آذر سالروز اجرا عملیلت وسیع « مروارید»، فتح‌الفتوحی درخور تقدیر است و به همین مناسبت به یاد دلاورمردان دریادل حاضر در آن به نام «روز نیروی دریایی ارتش» تعیین گردیده است.

پس از انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، تحولی جدید در نیروی دریایی ایجاد شد که به دنبال آن اعزام دانشجو به خارج از کشور متوقف و دانشگاه علوم دریایی امام خمینی با چهار دانشکده ناوبری و فرماندهی کشتی، مهندسی برق، الکترونیک و مخابرات دریایی، مهندسی مکانیک دریایی، رشته مدیریت و کمیسر دریایی تأسیس گردید.

مردان نیروی دریایی در طول هشت سال جنگ تحمیلی، ده ­هزار فروند کشتی تجاری ایران را تا بنادر کشور همراهی کردند؛ توانمندی بالای این نیروها سبب شد تنها چندصد فروند آن‌ها مورد اصابت موشک‌های هواپیماهای دشمن قرار گیرند که این آمار کارنامه بسیار درخشانی در نبردهای دریایی به شمار می­‌رود. قدرت بلاشک نیروی دریایی ایران، امنیت خطوط مواصلات دریایی خلیج فارس، دریای عمان و شمال اقیانوس هند را همواره بیمه و برقرار می­‌نمود.

با شروع جنگ ایران و عراق، نیروی دریایی باتجربه ارتش ایران، که مجهز به علم نوین دریانوردی نیز بود، در برابر تهاجم نیروهای عراق غافلگیر نگردیدند. نیروی دریایی، همچون سایر نیروهای مبارز،به حول و قوه الهی، با حضور قوی و مدوّن خود در آب­‌های خلیج فارس و مرزهای آبی كشور در عرصه­‌ی دفاع مقدس از كشور اسلامی­‌مان چون تاجی مزیّن به نگین­‌های افتخار درخشید و بر عرشه­‌ی كشتی افتخار و صلابت خود استوار و جان برکف ایستاد.

رزمندگان نیروی دریایی در ایّام دفاع مقدس حماسه‌­­آفرینی­‌های بسیاری را به خاطرات مردمان ایران زمین افزودند. دشمن بعثی با بسیج كامل نیروی دریایی و هوایی خود از پایانه‌های صدور نفت «البكر» و «الامیه» استفاده می‌­كرد. علی­‌رغم چنین وضعیتی، سپید جامگان نیروی دریایی در ششم آذر 1359، به این سكوها تاختند و با همكاری تیزپروازان نیروی هوایی ارتش، ضمن وارد آوردن ضربات كوبنده بر شالوده­‌ی نیروی دریایی و هوایی دشمن، بیش از دو سوم این پایانه­‌ها را منهدم كرده و پرچم جمهوری اسلامی ایران‌، که متبرّک به نام مقدس « الله » است، را بر مرتفع­‌ترین دكل پایانه­‌های تسخیر شده­‌ی دشمن برافراشتند.

دریادلان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با توکل بر خداوند و به پشتوانه‌­ی علم و تجربه ارزشمند خویش در هفتم آذرماه ۱۳۵۹ با اجرا «عملیات مروارید» توانست موفقیت‌­های بسیاری را به نفع جبهه ایران در کارنامه کاری خود ثبت کند از جمله  انهدام سکوهای نفتی البکر، الامیه و هم‌زمان غرق شدن ناو پیکان، محاصره کامل دریایی بنادر بصره، فاو، ام‌القصر، محروم نمودن کامل و تا پایان جنگ به نبرد با هواپیما و بالگردهای دشمن در دریا.

وقعیت امر این است که عملیات مروارید یکی از بزرگ‌­ترین، حساس­‌ترین و تاثیرگذارترین عملیات­‌های دوران هشت ساله دفاع مقدس می‌­باشد. این عملیات در بامداد روز هفتم آذر ماه سال  1359 ه.ش. در پهنه آب­‌های نیگون خلیج فارس، نمایش اقتدار شکوهمند ایران اسلامی در دفاع از مرزهای آبی خود و شکست سنگین بر چهار سوی نظام رژیم بعث عراق بود. این عملیات در منطقه‌­ای به طول تقریبی 400 کیلومتر و به عرض 50 کیلومتر، از شمالی­‌ترین نقطه خلیج فارس تا محدوده عملیاتی نیروی رزمی 421 در منطقه دوم دریایی بوشهر انجام شد. بالگردهای هوادریا، ناوچه­‌های موشک ­انداز پیکان و جوشن، تیم عملیات ویژه، یدک­کش دلیر و جنگنده‌­های  نیروی هوایی ارتش در این عملیات شرکت داشتند.

در طول اجرای عملیات، هرچند ناوچه همیشه جاویدان پیکان منهدم و فرمانده شجاع آن محمد ابراهیم همتی همراه با هم‌رزمانش در دل آبی خلیج فارس آرام گرفت، مروارید تعداد دوازده فروند از شناورهای نیروی دریایی عراق منهدم و 3 فروند از آن ها خسارات و صدمات کلی دیدند که شامل دو سوم نیروی دریایی عراق بود و باقی مانده آن‌ها تا پایان جنگ هیچ گاه جرأت نکردند فراتر از دهانه خور عبدالله و اطراف جزیره بوبیان تردد نمایند.

 

گردآوری: بیگلری

منابع:

https://b2n.ir/n16938

https://b2n.ir/e92350

https://b2n.ir/h93915

 

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, 7 آذر روز نیروی دریایی


Slide 1
اشتراک
مطلـب