26 تیر ماه، سالروز عروج زائران عطشان منادرحجةالوداعی خونین

2 مهر ماه 1394 برابر با 10 ذی­الحجه 1436 ه.ق.، در سرزمین وحی

زیر تیغ آفتاب سوزان حجاز، اگرچه عطش تشنگی،پیکر تحمل را چون سالخوردگان، خم می­‌کند اما حاجیان حاضر در منا به شوق لبیک پروردگار می­‌شتابند تا مراسم رمی جمرات را به جا آورند و خود را آماده جشن بندگی عید قربان کنند. اما گویی تقدیر برخلاف سالیان گذشته، در پی بی­‌تدبیری و بی­‌کفایتی مسؤولان سعودی گرفتار در دام عصبیت جاهلانه، اتفاق خونباری را خبر می­‌دهد؛ فاجعه‌­ای که حداقل 2236 زائر خانه­‎‌ی امن خدا را به کام مرگی دردناک کشانید. تا به امروز آمار دقیقی از  تلفات این حادثه توسط مقامات سعودی و دیگر سازمان‌­های مسؤول اعلام نشده‌است و سعودی­‌ها صرفا ازدحام حجاج را دلیل این فاجعه دانسته­‌اند اما هرگز به سرچشمه‌­ی این حادثه­‌ی هولناک اشاره‌­ای ننموده‌­اند.

مشاهدات میدانی صورت گرفته از جمعیت تقریبی۸٬۰۰۰ نفر جانباخته خبر داده‌­اند و  مجموع آمار استخراج‌شده از گزارش‌های جداگانهٔ کشورها نیز به این رقم نزدیک است. تعداد جانباختگان ایرانی در این حادثه ۴۶۴ نفر اعلام شد که در مقایسه با سایر کشورها بیشترین تلفات را نشان می­‌دهد. تمامی مفقودان حادثه تا تاریخ ۱۶ دی ۱۳۹۴ شناسایی شدند و ۴۲ قربانی دیگر در قبورالشهدای مکه دفن شدند. آمار منتشر شده حاکی از این است که آمار به دست آمده مالی با ۳۱۲، نیجریه با ۲۷۴، مصر با ۱۹۰، بنگلادش با ۱۳۷ و اندونزی با ۱۲۹ جانباخته پس از ایران بیشترین تلفات را داشته‌اند. رهبر معظم انقلاب در پی این فاجعه، سه روز عزای عمومی اعلام کردند. براساس آمار قربانیان،این واقعه مرگ‌بارترین رویداد تاریخ حج است.

یکی از مدیران کاروان­‌های تهران به نام آقای باقری فرد که از شاهدان حاضر در مراسم بوده است د رمصاحبه­‌ای کم تدبیری، بی‌مبالاتی، بی‌مسئولیتی و کم‌تعهدی حکومت عربستان، عدم وجود آب‌سرد کن مجهز در مسیر با وجود شدت گرمای سوزان منا که سبب بی­‌رمقی و خستگی حجاج بود، ترافیک جمعیت،جوان و بی­‌تجربگی مأموران امنیتی عربستان، کمبود نیروهای اورژانس و خدمات‌رسانی پزشکی در این ماجرا و نداشتن تمهیدات جدی از مهم‌­ترین دلایل بروز این فاجعه بود. نکته­‌ی قابل تأمل این است که شنیده‌­های مکرر مؤید این حقیقت تأسف بار است که اختلافات سیاسی و نگاه تند مذهبی بخشی از ماموران بخش‌های مختلف عربستان در افزایش تعداد کشته‌های ایرانی موثر بوده است؛ یعنی با تعصب جاهلیت و غیر انسانی نسبت به کمک‌رسانی به مجروحان ایرانی عمدا تعلل شده است.

عدم آمادگی برای بحران آن‌ هم در مراسم حج، که سالیانه برگزار می‌­شود، به هیچ عنوان پذیرفته نیست و در بررسی ایجاد این فاجعه انسانی نقش و جایگاه مهمی دارد. با توجه به این حقایق،عدم وجود تمهیدات پزشکی و امداد و درمان یک نقص غیر قابل بخشش است، ضمن اینکه عربستان هیچ‌گونه اجازه‌ای به کشورها حتی کشورهای حادثه دیده در خصوص رسیدگی درمانی نمی‌داده است و این حکایت از سرپوش گذاشتن بر عمق فاجعه دارد. عمق فاجعه پیش‌­آمده سندی محکم در اثبات بلاهت و بی‌مسؤولیتی نیروهای مسؤول آل سعود می­‌باشد.

 

تحقیق و تألیف: بیگلری

منابع:

https://b2n.ir/b76420

https://b2n.ir/s35967

https://b2n.ir/a05133

https://b2n.ir/g32030

https://b2n.ir/y57525

 

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, فاجعه منا


Slide 1
اشتراک
مطلـب