22 بهمن، ظهور انقلابی اسلامی در فراخنای وفاقی ملّی

انقلاب اسلامی در 22بهمن سال 1400، چهل و سومین سال پیروزی خود را تجربه می­‌کند. 

سلطنت پهلوی در بست و دوم بهمن 57، درپی صدوراعلامیه بی‌طرفی ارتش شاهنشاهی سرانجام سقوط کرد و انقلاب اسلامی ایران پس از سال­‌ها مقاومت و مبارزه­‌ی مردم ایران با بازگشت بنیانگذار کبیر انقلاب به ایران پیروز شد.

نهضتی که امام خمینی(ره) پرچمدار و پایه‌گذار آن بود و آغاز آن را می­‌توان اعتراض شدید سال 41ایشان و مردم به لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی و آنچه که محمدرضا شاه آن را انقلاب سفید شاه و ملّت می‌خواند و همچنین اتفاقات 15 خرداد سال 42 در ارتباط  با تبعید امام دانست، در نهایت  در روز 22 بهمن 1357 بر سکوی پیروزی قدم گذارد و پرچم پرافتخار اسلام را بر فراز آسمان ایران افراشت. اتکا به نصرت الهی، علّت قابل توجهی در درک این واقعیت است که تاکنون هیچ یک از طرح­‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی آمریکا علیه ایران که معمولا از حمایت و یا سکوت عامدانه­‌ی متحدان منطقه‌ای و جهانی آن کشور بهره‌­مند بوده است، علیرغم به بارآوردن خسارات متعدد برای نظام و ملّت ایران امّا همچنان عقیم مانده‌­اند.

رخداد شگفت­‌آفرین و بزرگ قرن یعنی پیروزی سال 57، تحولی سیاسی ـ مردمیِ عظیم به وجود آورد تا این بار در برهه­‌ی زمانی حساس انتقال و جابه­‌جایی قدرت­‌های جهان، اسلام را به عنوان قدرت تعیین‌کننده در پهنه­‌ی زمین، تمام قد بایستد و چشم‌انداز وحدت جهان اسلام و ایستادگی در برابر استعمار کهنه و نو، ایجاد قطب سیاسی جدید در جهان با  فروپاشی رژیم‌­های وابسته­‌ی تحمیلی را در سرزمین‌­های اسلامی غنی از منابع خدادای و دارنده­‌ی فرهنگ­‌های پیشرو چنیدین هزار ساله، در برابر دیدگان منتظر بیش از یک میلیارد مسلمان ترسیم نماید.

بی­‌تردید، قطعی شدن این پیروزی حاصل اعتراضات بی‌­امان مردمی در روزهای نزدیک به بیست و دومین روز بهمن 57 بود که همچون سیل ناگهانی با خروشی غیرقابل‌کنترل شدّت گرفت. دولت بختیار زمان حکومت نظامی را افزایش داد و حکومت نظامی را از ساعت 4 بعدازظهر اعلام نمود. امّا  امام خمینی(ره)  دستور شکستن زمان حکومت نظامی و حضور مردم در خیابان‌ها را صادر نمودند.

روز بیست و یکم بهمن ماه روز نبرد مسلحانه همه‌جانبه مردم و نیروهای دولتی بود. درگیری خونین مردم و لشکر گارد در این روز در پایتخت و شهرستان‌­های سراسر کشور به اوج خود رسید و جنگ تانک‌ها با مردم مسلح باعث کشته و زخمی شدن صدها نفر شد. رهبر انقلاب تهدید کرد در صورت عدم توقف کشتار مردم توسط لشکر گارد، حکم جهاد خواهد داد. در این روز چندین کلانتری توسط گروه‌های مسلّح مردمی تسخیر شدند که در نتیجه آن، مردم تعداد قابل توجهی اسلحه را مصادره کردند. سرانجام در نتیجه مقاومت مردم و عزم خلل­‌ناپذیرشان تمامی نیروهای نظامی تسلیم شدند و اسحه­‌ها را زمین گذاردند و ملّت طعم پیروزی را تجربه کرد. به این ترتیب پایه­‌های رژیم شاهنشاهی  پس از 57 سال حکمرانی فرو ریخت.

مهم‌­ترین دلیل پیروزی انقلاب مردم ایران که اسلام محمدی برآن سایه­‌گستراست، ایمان به خداوند متعال بود. حضور رهبری فقیه و آگاه، اتحاد و همبستگی همه، اقشار ملّت، استقامت در راه خدا و تحمل مشکلات را می­‌توان به عنوان سایر دلایل برقراری نظام اسلامی برشمرد.

علیرغم بهت وکوشش­‌های دول ابرقدرت در سطح بین‌‌المللی برای حفظ رژیم شاه و جلوگیری از برقراری حکومتی به رهبری روحانیّت، انقلاب اسلامی پا گرفت و از این منظر پیروزی آن معجزه‌­آسا بود. اکثر قریب به اتفاق تحلیل‌گران سیاسی و جناح­‌هایی که در وقایع ایران دخیل بودند دستیابی به پیروزی چنین عظیم امّا زودهنگام را مورد تردید قرار دادند و حتی تا روزهای واپسین رژیم شاه ناممکن می‌دانستند؛ با این همه، با وجود راه‌­اندازی جنگ روانی گسترده سیاسیون داخلی و خارجی،امام و قشرهای مختلف مردم به پیروزی حق علیه باطلِ پرهیاهو اعتقادی راسخ داشتند.

با تحلیل و نگاهی جامع به اتفاقات و واکنش‌­های مخالفین اسلام، خصومت شدید بیگانگان سلطه­‌طلب با نظام نوپای ایران اسلامی در عرصه‌های گوناگون آغاز شد. جبهه دشمنی‌ها را آمریکا رهبری می‌کرد و دولت انگلیس و برخی دول اروپایی دیگر به همراه مداخله­‌گری­‌های تمامی رژیم‌های منطقه خلیج فارس وابسته به غرب در آن مشارکت فعال داشتند. نمونه بارز این هم‌پیمانی را در هماهنگی همه‌‌جانبه دشمنان باهم برای تجهیز صدام و حمایت از او در جنگ با جمهوری اسلامی می‌‌توان مشاهده کرد.

 

گردآوری: بیگلری

منابع:

yun.ir/omnkz3

yun.ir/kmg4p8

 

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, 22 بهمن سال 57, پیروزی انقلاب


Slide 1
اشتراک
مطلـب