ابوالقاسم فردوسی، احیاگر مفاخر ادب پارسی زبانان

در ایران روز 25 اردیبهشت به نام روز بزرگداشت فردوسی نامگذاری شده‌ است. ابوالقاسم فردوسی طوسی ملقب به حکیم توس، شاعر حماسه سرای ایرانی و سراینده شاهنامه، با خلق این اثر بی­‌نظیر، از فراموش شدن ادب پربار زبان پارسی جلوگیری کرد. داستان­‌های شاهنامه، خواننده را با فرهنگ پهلوانی و پیشینه پرافتخار ایران آشنا می‌کنند. هر سال در این روز آیین‌های بزرگداشت فردوسی و شاهنامه در مراکز فرهنگی و به ویژه در جوار مزار حکیم برگزار می‌گردد.

ابوالقاسم فردوسی متولد 319 خورشیدی در روستای باژ از توابغ بلوک طابران طوس(خراسان امروزی) در دوران سلطنت سامانیان بود. پدرش ابومنصور از کشاورزان بزرگ خراسان و مادرش گردویه زهرا دختر یکی از شاهزادگان مازندرانی ،به نام اسپهبدان بود.

 حکیم ابولقاسم فردوسی اوایل حیات را به کسب مقدمات علوم و ادب پارسی گذرانید. مقدمات کسب کمال و تحصیل را نزد پدر و در مکتب خانه­‌های باژ و طوس فرا گرفت، سپس برای ادامه مسیر دانش‌­اندوزی به مدرسه‌­ای درطوس رفت و از دوران جوانی به خواندن داستان‌­های تاریخی علاقمند گردید. وی برای احیای مفاخر پهلوانان و پادشاهان بزرگ ایرانی بسیار کوشید و همین طبع و ذوق شاعری و دلبستگی او برای احیاء مفاخر ملّی، باعث به وجود آمدن شاهکاری برزگ به نام «شاهنامه» شد.

تمکن مالی فردوسی باعث شد او بتواند دوران نوجوانی و جوانی را صرف مطالعه تاریخ و آشنایی با علوم کند. فردوسی هرچه بیشتر در تاریخ ایران پیش می‌رفت و مطالعه می‌کرد، به داستان‌ها و افسانه‌های کهن ایرانی بیشتر علاقه‌مند می‌شد؛ تا جایی که تصمیم به نوشتن مجموعه‌­ای عظیم از داستان­‌های اساطیری ایرانیان گرفت.

فردوسی در سال 370 یا 371، به نظم در آوردن شاهنامه را آغاز کرد و در اوایل این کار، هم خود او ثروت و دارایی قابل توجهی داشت و هم برخی از بزرگان خراسان که به تاریخ باستان ایران علاقه داشتند، او را یاری می­‌کردند، اما با گذشت سالیان بسیار و در زمانیکه فردوسی بیشتر ابیات و داستان­‌های شاهنامه را سروده بود، فقر و تنگدستی را تجربه کرد.

شاهنامه که مهم‌­ترین اثر فردوسی و یکی از بزرگ­‌ترین آثار ادبیات کهن فارسی می­‌باشد نزدیک به پنجاه هزار بیت دارد. این شاهکار ادبی مجموعه‌­ای از داستان‌های ملّی و تاریخ باستانی پادشاهان قدیم ایران و پهلوانان بزرگ سرزمین ماست که کارهای پهلوانی آن‌ها را همراه با فتح، ،ظفر، مردانگی، شجاعت و دینداری توصیف می­‌نماید.

 در اثر منظوم شاهنامه طبع لطیف و روحیه وطن­‌دوستی فردوسی مشهود است. در شعرهای او برای خودنمایی هجو، دروغ و تملق جایی وجود ندارد. شاهنامه شرح احوال، پیروزی­‌ها، شکست­‌ها و دلاوری­‌های ایرانیان از کهن­‌ترین دوران (نخستین پادشاه جهان کیومرث) تا سقوط دولت ساسانی به دست تازیان  (در سده 7 میلادی) است. همچنین اشاره به کشمکش­‌های خارجی ایرانیان با هندیان در شرق، تورانیان در شرق و شمال شرقی، رومیان در غرب و شمال غربی و تازیان در جنوب غربی دارد. علاوه بر سیر خطی تاریخی ماجرا، در شاهنامه داستان‌های مستقل پراکنده­‌ای نیز وجود دارند که مستقیما به سیر تاریخی مربوط نمی­‌شوند. بعضی از این داستان­‌ها به طور خاص مانند رستم و سهراب از شاهکارهای بدیهی ادبیات جهان به شمار ‌می­‌آیند. ابوالقاسم فردوسی شاعر اخلاق گرا و فضیلت دوست در ادبیات حماسی ایران است. صحت عشق به توحید، وطن‌دوستی، علم­‌جویی، تکریم مقام قهرمانان و جوانمردان را  ابیات نمونه ذیل  به تصویر می­‌کشد:
به دانش فزای و به یزدان گرای    که او باد جان ترا رهنمای

 و همچنین بیت معروف

 چو ایران نباشد تن من مباد     بدین بوم و بر زنده یک تن مباد

 فردوسی پس از اتمام شاهنامه، از غزنین که پایتخت غزنویان بود بیرون آمد و مدتی را در سفر به سر برد و سپس به زادگاه خود بازگشت. او در سال 416 ه. ق. از دنیا رفت. از دفن فردوسی در قبرستان توس ممانعت به عمل آوردند، زیرا در آن زمان خاک‌­سپاری مسلمانان شیعه را در این قبرستان ممنوع کرده بودند. سرانجام فردوسی را در حیاط خانه خودش دفن کردند و یکی از حاکمان محلی غزنویان، بنایی در محل مقبره فردوسی ساخت.

آرامگاه وی با گذشت چندین قرن و نشستن غبار زمان بر پیکره آن، این بنا رو به ویرانی گذارد. هوشنگ سیحون، معمار برجسته ایرانی، در سال1348 ه.ش. طراحی بنای آرامگاه را تکمیل کرد. این بنا اکنون در 20 کیلومتری شمال­ غربی شهر مشهد، در نزدیکی شهر تاریخی طبران و بقعه تاریخی هارونیه واقع شده است. روستای پاژ (زادگاه فردوسی)، امروزه با نام روستای فاز شناخته می‌شود. زادگاه فردوسی امروزه در 28 کیلومتری آرامگاه­ش می‌­باشد.

گردآوری و تنظیم: بیگلری

منابع:

Yun.ir/q1kzj6

Yun.ir/gx2bx6

Yun.ir/1myt2f

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, اردیبهشت 1401, پاسداشت فردوسی


Slide 1
اشتراک
مطلـب