20 شهریور، سالروز شهادت عالم مجاهد، آیت الله سیداسدالله مدنی به دست منافقین

امروز بیستم شهریور سالروز شهادت اسوه‌ی تقوا و پرهیزگاری،

آیت الله سید اسدالله مدنی، امام جمعه تبریز، در محراب نماز جمعه می­‌باشد. با ترور این روحانی باتقوا به دست  منافقین بی­‌هویت و وطن فروش در سال 1360 ه.ش.، نام وی به عنوان دومین شهید محراب در فهرست حماسه­‌آفرینان انقلاب قرار گرفت.

آیت ‏اللَّه سیداسداللَّه مدنی در سال 1292 ه.ش. (1323ه.ق.) در یکی از روستاهای شهر آذرشهردر استان آذربایجان شرقی چشم به جهان گشود و در سنین جوانی برای تحصیل علوم دینی به قم عزیمت نمود. وی پس از اتمام فراگیری دروس مقدماتی و سطح، به مدت تقریبا چهار سال به تحصیل دروس فقه و اصول در محضر امام خمینی(ره) پرداخت. سپس راهی نجف اشرف گردید و از جلسات درس اساتیدی همچون اصفهانی، شیرازی، سید محسن حکیم و خویی بهره­‌مند گردید. آیت‌‏اللَّه مدنی، از اوان جوانی با روحیه­‌ی ظلم­‌ستیزخویش، در طی سالیان قبل از پیروزی انقلاب، قدم در  عرصه­‌ی مبارزات سیاسی و روشنگری دینی و همکاری با مبارزین مذهبی گذاشت و در برابر افکار مذهب ستیز و ظلم وطن­‌فروشان صدای اعتراض خود را به گوش مسلمین رسانید.

این عالم مجاهد در دوران طاغوت برای برداشتن نقاب از چهره­‌ی ضد اسلامی رژیم پهلوی فرصت­‌ها را غنیمت شمرد. او ارتباط دوستانه و نزدیکی با آیت الله کاشانی داشت. وی در مسیر مقابله­‌ی خود با رژیم سابق، برای تأمین قسمتی ازهزینه‌های مبارزه مسلحانه شهید نواب صفوی، اقدام به فروش کتب خود نمود. مبارزات سیاسی آیت الله مدنی سبب بازداشت و تبعید او به چندین شهر کشور از جمله همدان شد.

این روحانی وارسته و خستگی‌­ناپذیر کانون مبارزات اهالی زادگاهش، آذرشهر علیه رژیم پهلوی بود و تلاش بسیاری در متوقف کردن فعالیت مراکز غیراخلاقی کرد. با آغاز قیام مردمی ایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره) و تبعید آن حضرت به نجف اشرف، آیت‏‌اللَّه مدنی در کنار استاد و رهبر خود پایداری نمود و در ایام سفر به ایران، ضمن اشاره به رهبری امام، رسالت و وظایف مردم مسلمان را در برابر رژیم پهلوی بیان می‏‌کرد.

وی نخستین عالم آذربایجانی بود که در سال 1342 شمسی در نجف از امام تبعیّت کرد و در انتشار تلگراف آیت‌­الله حکیم در حمایت از نهضت امام راحل نقش بسزایی داشت. آیت اللَّه مدنی در سال 1350 به فرمان امام جهت تدریس علوم دینی به خرم آباد رفت و در آنجا حوزه علمیه تأسیس نمود. چندی بعد بر اثر فعالیت‌‏هایی که علیه رژیم ستم‏شاهی داشت به مدت بیش از سه سال به شهرهای مختلف تبعید شد و با اوج‏گیری انقلاب اسلامی، از تبعید به قم بازگشت. یک روز قبل از پیروزی انقلاب یعنی در 21 بهمن سال 57، مردم همدان با هدایت آیت الله مدنی ستون زرهی لشکر 81 کرمانشاه را که برای سرکوب حرکت انقلابی مردم تهران عازم پایتخت بود، متوقف کردند .

مردم همدان به دلیل آشنایی با خدمات این عالم نستوه، ایشان را بعد از پیروزی انقلاب، به نمایندگی مجلس خبرگان انتخاب کردند  . امام خمینی(ره) آیت اللَّه مدنی  را بعد از شهادت آیت‏اللَّه قاضی طباطبایی، نخستین امام جمعه تبریز، به عنوان نماینده ولی فقیه،امام جمعه، در شهر تبریز انتخاب کردند و ایشان به شایستگی در این سنگر از آرمان‏‌های انقلاب اسلامی پاسداری و حراست نمودند. پس از سال‌ها کوشش وی در میدان جهاد و علم، منافقین وابسته به غرب ایشان را در بیستمین روز از شهریور 1360 ه.ش. در سن 68 سالگی پس از اقامه نماز در محراب نماز جمعه تبریز به شهادت رساندند. آیت‌الله مدنی پس از تشییعی با شکوه در تبریز و قم، در حرم مطهر حضرت معصومه(س) درخانه‌­ی ابدی خود آرمید.

 

گرآوری: بیگلری

منابع:

https://b2n.ir/h42487

https://b2n.ir/t19416

 

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, 20شهریور شهادت آیت الله مدنی


Slide 1
اشتراک
مطلـب