19 آذر، میلاد عقیله‌ای که پرستار برگزیده است

پنجم جمادی الاولی، سالروز میلاد مبارک خاتون خردمند، زینب کبری(س) است.

ایشان در روز پنجم جمادى الاولى سال پنجم یا ششم ه. ق. در شهر مدینه منوّره متولّد شدند. حضرت علی(ع)، پدر بزرگوارشان، و حضرت فاطمه(س)، مادر بزرگوارشان هستند. عبداللّه فرزند جعفر بن ابی­طالب، جعفر برادر تنی حضرت علی بود و پیامبر(ع) به وی علاقه داشتند،  افتخار همسری بانو را داشت. برای  ایشان نام سه پسر و یک دختر به عنوان فرزندانشان ذکر شده است.  نام مبارك آن بزرگوار زینب و كنیه‌شان «ام الحسن و ام كلثوم» بود. القاب حضرت به دلیل وسعت دامنه ارجمندی شخصیتشان، بسیار بود و به طوری که 44 لقب را به ایشان نسبت داده‌­اند. صفات برجسته‏­‌اى در حضرت زینب جمع بوده كه هیچ یك از زنان عصر او دارا نبوده‌‏اند، به این دلیل بود كه «بانوى خردمند بنى ‏هاشم‏» خوانده می­‌شدند. معروف­‌ترین آن­‌ها صدّیقة الصغرى، عصمة الصغرى، ولیة اللّه العظمى، ناموس الكبرى، شریكة الحسین علیهالسّلام و عالمه غیر معلّمه، فاضله، كامله، نائبة الزهراء،شه‌بانوى گيتى، عقيلة النساء، عديلة الخامس من اهل الكساء، شريكة الشهيد، كفيلة السجاد، ... بودند.

بانوی شریف کربلا علاوه بر پیام‌رسانیِ شایسته قیام امام حسین(ع)، پرستاری و تیمار بازماندگان اهل بیت و یاران ثارالله از واقعه­‌ی پرسوزوگداز عاشورا را نیز به جد برعهده گرفتند و  شایسته دریافت عنوان «بزرگ پرستار همیشه تاریخ» گردیدند. حضرت زینب(س) در سال‌های مختلف حیات خود، علاوه بر نگهداری از مادر، از پنج امام بزرگوار یعنی حضرت علی، امام مجتبی، حضرت حسین، امام سجاد و امام محمد باقر(ع) پرستاری کردند.  پس از پیکار روز عاشورا، کودکان بی‌سرپرست و بیماری که بی­‌بی عهده‌دار مراقبت از آنان بودند، نیاز شدید به عطوفت، محبت و سرپرستی داشتند. حضرت سجاد (ع) سخت مریض و کودکان، بی‌سرپرست و یتیم شده بودند و از نظر غذا، آب و امکانات در تنگا شدیدی قرار گرفتند و در این چنین وضعیتی به پرستار و سرپرست نیاز داشتند که این مسؤولیت را حضرت زینب (س) عهده‌دار بودند.

بی­‌تردید روز پنجم جمادی الاولی در هر سال، یکی از روزهای مبارک تقویم است . حضرت زینب (س)، مقام پرستار را در صحرا کربلا چنان اعتبار بخشیدند که چندین سال است در زادروز آن بانوی بزرگ، به مقام پرستار با نام « روز پرستار» شکوه و عظمت داده شده است. پرستاران، حافظان سلامت جامعه، در زمینه اصول علمی و مهارت­‌های حرفه‌ای مراقبت، درمان و آموزش بیماران تحصیل کرده و در آن مهارت کسب می‌کنند.

پرستاری، شغلی مقدّس و ارزشمند است؛ نبی اکرم(ص) می‌فرمایند: «هر کس یک شبانه‌روز از بیمار پرستاری کند، خداوند او را با ابراهیم خلیل(ع) محشور می‌کند». اهمیت شغل پرستاری و ارزش خدمات این عزیزان را با نگاهی  حتی گذرا به وظایف پرستار می‌­توان درک کرد؛ به ویژه اینکه بعضی مشاغل مانند پرستاری تعطیل‌بردار نیست و شخص به صورت تمام وقت باید آماده خدمت‌رسانی باشد. در رأس این وظایف، اهتمام در تأمین نیازهای ضروری و فوری بیمار است.

 

گردآوری: بیگلری

منابع:

https://b2n.ir/e09547

https://b2n.ir/b77661

https://b2n.ir/u85094

 

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, ولادت حضرت زینب


Slide 1
اشتراک
مطلـب