14 اسفند روز احسان، نیکوکاری و ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه

همه ساله از14 تا 21 اسفندماه در کشورمان«هفته نیکوکاری» گرامی داشته می­‌شود.

نامگذاری هفنه‌­ای به نام نیکوکاری به مناسبت تأسیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در چهاردهمین روز اسفند و با هدف جذب کمک­‌ها و هدایای مردمی به خانواده­‌های محروم و نیازمند بوده است. تعیین چنین روزی برای ارائه­‌ی خدمات بهتر و کافی به  گروه‌­های آسیب­‌پذیر جامعه است تا فرایند خودکفا شدن آن­‌ها تسریع شود.

در حال حاضر اکثر ارگان­‌های خدماتیِ دولتی و سازمان‌­های مردم نهادی مانند بنیاد بین­‌المللی خیریه آبشار عاطفه‌­ها برنامه­‌ی  "هدایت شغلی" را برگزیده‌­اند تا مهرجویان به این شیوه به «درآمد پایدار» دست یابند و فرهنگ خوداشتغالی نهادینه گردد.

کمک به همنوع از مبانی و ارزش­‌های اساسی دین مقدس اسلام است و تصدیق این سخن، کلام خداوند در سوره مبارکه انسان، آیه 8 و 9، است  که می‌­فرمایند: "  وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا: و غذا را در عین دوست داشتنش، به مسکین و یتیم و اسیر انفاق می کنند ﴿٨﴾ إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا: می‌گویندما شما را فقط برای خشنودی خدا اطعام می‌کنیم و انتظار هیچ پاداش و سپاسی را از شما نداریم ﴿٩﴾ " . در آستانه سال نو حضور هدفمند خیرین و مشارکت ملّی مردم نیکوکار در روند محرومیت‌زدایی گام مؤثری خواهد بود.

همچنین در شرایط کنونی تحریم که مشکلات اقتصادی سایه شوم خود را بر زندگی اقشار مختلف جامعه گسترانیده است و از دیگر سو، با عنایت به اینکه روایات و آیات موجود در مورد این عمل نیک مستحبی و مؤکد بیان می‌­کنند که قرض "حسن"، نه تنها به حل بسیاری از گرفتاری­‌های مردم کمک می­‌کند، بلکه یک رفتار ارزشی و مؤثر درخودسازی و شکوفایی فردی و اجتماعی است، لذا در چند سال اخیر،شورای فرهنگ عمومی به پیشنهاد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با هدف ترویج سنت نیکوی «قرض‌الحسنه» و تقویت فرهنگ نوع­دوستی در میان تک‌تک افراد جامعه، این روز به نام روز «ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه» نیز نامگذاری شده است.  اهمیت این الگو اخلاقی تا بدانجا تأثیرگذار است که در چهارده آیه از سوره‌­های مختلف قرآن(از جمله تغابن، مائده، حدید، بقره، مزمل و  ... ) این موضوع مطرح شده است؛ آیه مبارکه 17 سوره تغابن: «إِنْ تُقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا یُضَاعِفْهُ لَکُمْ وَیَغْفِرْ لَکُمْ وَاللَّهُ شَکُورٌ حَلِیمٌ عَالِمُ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ: اگر به خدا وام نیکو بدهید، آن را برای شما چند برابر می‏‌کند و شما را می‌‏آمرزد و خدا، سپاس‏گزار، بردبار، دانای نهان و آشکار، عزیز و استوار است » مصداق روشن این توصیه الهی می‌باشد.

«قرض» در لغت به معنای «وام» است که در قرآن مجید نیز به آن اشاره شده است. بهترین نوع قرض، قرض‌الحسنه یا همان وام نیکو است که قرآن برای آن شرایطی قائل شده است: قرض‌الحسنه باید به دست افرادی برسد که نیاز ضروری و فوری دارند و همچنین با اخلاص همراه و بدون منّت و آزار باشد. در نقطه مقابل این عمل زیبای سازنده، قرض "ربوی" است که نابودکننده روح ایثار، برادری، برابری و بسیاری از فضایل انسانی است.

آثار و برکات دنیوی و اخروی " قرض‌الحسنه " دامنه گسترده و عمیقی دارند که جلب روزی با قرض دادن، ذخیره‌‏ای برای آخرت، عامل جبران گناهان، حاجت روا شدن،رفع بلا، شادی خدا و رسول الله (ص) و رهایی جامعه از ایجاد دو بخش غنی و فقیر از جمله برجسته­‌ترین این آثار می‌­توان یاد کرد.

 

دبیر خبردفتر مرکزی: بیگلری

yun.ir/lgild8

yun.ir/svf29c

yun.ir/7e52g4

yun.ir/y5s1t2

 

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, 14 اسفند, روز احسان و نیکوکاری, ترویج فرهنگ قرض الحسنه


Slide 1
اشتراک
مطلـب