13 دی، عروج سرداری نجیب به جوار حق

13 دی ماه سالروز شهادت سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، است. 

ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از شهادت این قهرمان بی­‌نظیر، به منظور گرامیداشت مجاهدت‌های خالصانه­‌ی سردار حاج قاسم سلیمانی و به پیشنهاد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، روز 13 دی ماه را به نام «روز جهانی مقاومت - شهادت الگوی اخلاص و عمل سردار سپهبد قاسم سلیمانی به دست استکبار جهانی» در تقویم رسمی کشور تعیین نمود.

عملیات تروریستی در نخستین دقایق بامداد روز جمعه، سیزدهم دی­ ماه 1398 با حمله­‌ی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا بعد از آن که سردار و همراهان و محافظانش سوار خودرو شدند و حرکت کردند، درنزدیکی نقطه بازرسی خارج از فرودگاه بغداد اجرا شد که شهادت سردار و سرنشینان خودرو حامل وی را درپی داشت. شهید المهندس، جانشین فرمانده­ی نظامی حشد الشعبی، نیز که به استقبال وی آمده بود  از دیگر شهدای این طرح خبیثانه بود. مقامات رسمی کشورمان تعداد شهدا این عملیات خرابکارانه را 10 نفر گزارش دادند.

 قاسم سلیمانی ۲۰ اسفند ۱۳۳۵ در روستای کوهستانی و دورافتاده «قنات ملک» در استان کرمان چشم به جهان گشود. وی در ۱۲ سالگی، پس از اتمام تحصیلات دوره ابتدایی، زادگاه خود را به قصد اشتغال به حرفه­‌ای مناسب ترک کرد و مشغول به کار ساختمان در کرمان شد. با شروع جنگ تحمیلی، وی راهی جبهه شد و کمی بعد، به دلیل رشادت و مجاهدت چشمگیرش، فرمانده بسیجی‌های هم‌ولایتی خود گردید و سپس به تشکیل و ساماندهی لشگری از بسیجی‌های مخلص با نام « لشکر ۴۱ ثارالله ». وی در طول دوران دفاع مقدس، با لشگر تحت‌ امر خود در عملیات‌های متعددی از جمله والفجر ۸، کربلای ۴، کربلای ۵ و تک شلمچه حضوری کلیدی و موثر داشت.
شهید سلیمانی اولین بار در آذر 1360 در عملیات «طریق القدس» عملیات مشترک ارتش و سپاه، در غرب سوسنگرد بر اثر انفجار گلوله خمپاره از ناحیه­‌ی دست راست و شکم دچار مصدومیت شدید شد. باپایان جنگ، لشگر ۴۱ ثارالله به فرماندهی او به کرمان بازگشت. ادامه­‌ی مجاهدت­های وی مربوط به جنگ با اشرار مرزهای شرقی می­‌باشد.
او پس از اتمام دوران دفاع مقدس تا زمانی که به سمت فرماندهی سپاه قدس منصوب گردید، به مبارزه با باندهای قاچاق مواد مخدر حوالی مرزهای ایران و افغانستان همّت گمارد. رهبر انقلاب اسلامی در سال 1376 به منظور اعطای مقام فرماندهی سپاه قدس پاسداران به سلیمانی،وی را به تهران فرا خواند. مدیریت عالی سردار شهید در فرماندهی نیروهای تحت فرمان و به سرانجام رساندن طرح­‌های نظامی و استراتژیک دلیل قابل قبولی بود تا رهبری به منظور قدردانی از عملکرد موفق این فرمانده توانمند، به وی درجه­‌ی «سرلشگری» را در سال 1389 اعطا نماید و از ایشان با عنوان «شهید زنده» نام ببرد. یک بار دیگر خدمات مخلصانه و بی­شائبه‌­­ی این سرباز جان برکف و غرورآفرین وطن، رهبری، فرمانده کل قوا، را برآن داشت تا عالی‌­ترین و پرافتخارترین درجه­‌ی نظامی ایران یعنی نشان  «ذوالفقار» را  به سردار خستگی‌­ناپذیر ایران در سال 1397 اعطا کنند.

 

گردآوری: بیگلری

منابع:

yun.ir/r884c6

yun.ir/csfu7g

yun.ir/11uevd

yun.ir/dnvjb3

 

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, 13شهادت سلیمانی


Slide 1
اشتراک
مطلـب