12 فروردین روز تأیید مقتدرانه نظام جمهوری اسلامی

۱۲ فروردین ماه از سال ۵۸ تا کنون روز جمهوری اسلامی نام گرفته است.

انقلاب اسلامی ایران در ۲۲ بهمن ۵۷ به پیروزی رسید و امام خمینی (ره) در همان آغازین روزهای پیروزی انقلاب دولت موقت را موظف به برگزاری همه پرسی کردند. رفراندوم جمهوری اسلامی از ساعت ۸ صبح روز ۱۰ فروردین ماه ۱۳۵۸ در داخل و خارج کشور آغاز گردید.  سرانجام  رفراندوم جمهوری اسلامی با استقبال بی‌نظیر مردم که اولین انتخابات کاملاً آزاد را در طول حیات ایران را تجربه می‌کردند، برگزار شد و شامگاه ۱۱ فروردین ماه پس از دو روز به پایان رسید. بر طبق منابع رسمی  شمارش آرا حدود ساعت ۲ بامداد ۱۲ فروردین ماه به پایان رسید.

نتایج این رفراندوم( همه پرسی) بدین ترتیب گزارش گردید: واجدین شرایط شرکت در انتخابات ۲۰ میلیون و ۸۵۷ هزار و ۳۹۱ نفر بودند که  از این تعداد ۲۰ میلیون و ۳۰۹ هزار و ۵۹۵ نفر در انتخابات شرکت کردند که با توجه به تعداد شرکت کنندگان حضور ۹۷ و ۳۴ صدم درصدی تأیید می­‌شود. با توجه به اینکه تعرفه‌های رأی گیری از دو قسمت "آری" و "نه" تشکیل شده بود هیچگونه رأی سفید و باطله ای از صندوق‌ها خارج نگردید. تعداد رأی‌ها نشان از ۹۹ و ۲۴ صدم درصد رای به جمهوری اسلامی بود. 

همه‌پرسی نظام جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور نیز برگزار شد که از مجموع ۱۳۰ هزار و ۵۱۳ رأی مأخوذه ۱۱۸ هزار و ۶۹ رأی "آری" و ۱۲ هزار و ۴۴۴ رأی "نه" ثبت شد.

 

گردآوری و تنظیم: بیگلری

منابع:

yun.ir/sm9r7

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, 12 فروردین 1400


Slide 1
اشتراک
مطلـب