12 اردیبهشت روز سپاسگزاری ازمعلمینی که زیبا اندیشیدن را به فرزندانمان می‌آموزند.

 روز معلّم در ایران به مناسبت شهادت استاد مطهری،در اردیبهشت سال 1358، از مقام رفیع انسان‌ساز معلمین تقدیر می‌شود، زیرا علیرغم فعالیت افراد مختلف در نظام آموزشی، معلم است که همیشه به عنوان مربّی دانش‌آموزان شناخته می‌شود و اوست که در تربیت و شکل‌گیری فرزندان جامعه نقش مهمی دارد.

_20210502-07Maynd_1

آموزش و پرورش زمينه ساز رشد فکري، اخلاقي، فرهنگي و تربيتي انسان‌هاي يک جامعه پويا است.

معلم با توجه به نفوذ معنوي و نقش الگويي خود در بين دانش‌آموزان، به عنوان رکن اصلي در پيشبرد اين هدف محسوب مي‌شود. معلم با محتوايي که در اختيار او قرار داده مي‌شود براي رسيدن به هدف تلاش مي‌کند. در خصوص نقش تربیتی معلّم باید گفت، به طور كلی معلمان، دو نقش را برعهده دارند. نخستین وظیفه آنان، مسئولیتی است كه در برابر فرهنگ جامعه خود بر عهده گرفته‌اند و دیگر، وظیفه‌ای كه در قبال شاگردان پذیرفته‌اند.این دو وظیفه اغلب همزمان با یكدیگر انجام می‌گیرد.

منظور از فرهنگ، طرز زندگی معمول یا میراث اجتماعی مردم است و محصول هرگونه تجربه‌های انسانی است كه در پرتو آن، گروهی از مردم به راه و رسم زندگی خود ادامه می‌دهند. معلم موفق، پیشرفت شاگردان خود را وظیفه و هدف خود تلقی می‌کند که این کار خود مستلزم  علاقه­ ی معلم به تدریس  در کنار توانایی ایجاد علاقه در دانش آموزان است. طبق پژوهش­های انجام شده برخی ویژگی­ها برای یک معلم خوب بودن لازم است از جمله: برقراری رابطه مثبت، توجه به احساسات، کنترل نظم کلاس با همکاری شاگردان، کار با لذت درونی، تشویق شاگردان به انجام خودجوش فعالیت­های یادگیری، پرورش قوه‌­ خلّاقیت، آموزش کامل مهارت خواندن و نوشتن، راهنمایی شاگردان در ایجاد تصویری مثبت از خود یا خودپندار­ی مثبت، به روز رسانی علم خود، تسلط بر موضوعات تدریس، انعطاف‌پذیری در تدریس و برخورداری از رفتاری باثبات و عادلانه.

حضرت محمد(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) در رابطه اهمیت رفتار معلم در جریان تدریس می‌­فرمایند: « تعليم دهيد و خشونت مكنيد كه آموزگار بهتر از خشونت‌گر است».

ارسطو که یکی از افراد بنام  حوزه­‌ی آموزش و پرورش است در توصیف ارزش معلّم گفته است: «افتخار كسانی كه به كودكان تعلیم می‌دهند، بیش از كسانی است كه آنها را به وجود می­‌آورند». 

 

منابع

https://b2n.ir/r06904

https://b2n.ir/g47091

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, شهادت استاد مطهری


Slide 1
اشتراک
مطلـب