ورزش، حامی ضربان زندگی شاداب

26مهر آغاز و

2 آبان پایان هفته تربیت در ایران می­‌باشد. یکی از ویژگی­‌های جامعه سالم  این است که افراد به ورزش اهمیت بدهند. هدف از نامگذاری این هفته، آشنایی جامعه با اهمیت و اثرات ورزش در زندگی فردی و اجتماعی و همچنین ترویج ورزش در خانه و خانواده است. ورزش سبب دوری از بیکاری، رفع کسالت، افزایش توانمندی­‌های جسمی و روحی، شجاعت، سلامت جسمی و فکری و نیز راهی برای جمع‌گرایی و اجتماعی شدن اسـت. بـه یقین، آثار مطلوب پرداختن بـه ورزش به روش صحیح، افزون بر سلامت جسم، از گرایش فرد بـه ناهنجاری‌ها نیز پیشگیري خواهد کرد.

ورزش، همانگونه کـه بر جسم تأثیرگذار است، بر روان هم اثر جبران‌کننده دارد، مثال رایج آن، نتایج مفید ورزش بر شخصیت افراد و افزایش اعتماد بـه نفس اسـت. افرادی که مرتبا ورزش می‌کنند این کار را به خاطر حس تندرستی که به آن­‌ها می­‌دهد انجام می­‌دهند. این افراد در طول روز انرژی بیشتری احساس می­‌نمایند، از خواب مناسب‌­تری بهره می‌­برند، خاطرات را شفاف و دقیق‌­تر به یاد می‌­آورند و نسبت به خود و زندگی احساس آرامش و خوش­بینی بیشتری دارند؛ تمام این گفته­‌ها پشتوانه­‌ی این ادعاست که ورزش   یک دارویی قدرتمند برای حل بسیاری از مشکلات روانی رایج از جمله افسردگی، اضطراب، استرس و .... است. تحقیقات نشان می‌­دهد که مقادیر متوسط ​​ورزش نیز می­‌تواند تغییر و تحولاتی سلامت­‌بخش را، فارغ از سن و سال یا میزان تناسب اندام،  ایجاد نماید. توضیح مختصری راجع به مثال­‌های اشاره شده، دلیل علمی ویژگی درمان­‌کنندگی ورزش را به خوبی روشن می‌سازد.

مطالعات نشان می‌­دهد که ورزش می‌تواند افسردگی با درجات خفیف تا متوسط را با همان اثربخشی داروهای ضدافسردگی درمان کند. همچنین علاوه بر تسکین علائم افسردگی، انجام منظم برنامه ورزشی می­‌توان مانع از عود مجدد بیماری شد. در واقع ورزش همچنین مواد شیمیایی موجود در مغز به نام  اندورفین‌­ها (endorphins) را آزاد می‌کند. اندورفین باعث ایجاد انواع تغییرات در مغز از جمله رشد عصبی، کاهش التهاب و الگوهای فعالیتی جدید می­‌شود که احساس آرامش و تندرستی را ارتقا می‌بخشد. این مواد به صورت یک عامل پرت کننده‌ی حواس عمل کرده و به شما این امکان را بدهد تا آرامش خود را حفظ کنید و بتوانید از چرخه‌ی افکار منفی که باعث افسردگی می‌شوند، خارج شوید.

استرس عامال دیگری است که به دفعات در فراز و فرود زندگی رخ می­‌دهد. در حالت درگیری بدن با استرس، در ماهیچه­‌ها به ویژه ناحیه­‌ی صورت، گردن و شانه‌­ها احساس گرفتگی و سفتی داشته باشید و درنتیجه درد پشت یا گردن ویا سردردهای دردناک را تجربه نمایید.  حالت دیگر این است که احساس سفتی در قفسه سینه، ضربان کوبنده‌ی نبض یا گرفتگی عضلات بروز کند. همچنین ممکن است مشکلاتی از قبیل بی‌خوابی، سوزش سردل و معده، اسهال یا تکرّر ادرار ایجاد گردد. نگرانی و ناراحتی ناشی از همه این علائم جسمی نیز به نوبه خود می‌تواند منجر به افزایش استرس شود و یک چرخه معیوب بیماری­‌زا را بین مغز و بدن  ایجاد کند.

گردآوری: بیگلری

منابع:

https://b2n.ir/r92652

yun.ir/5vi3ya

 

برچسب ها: بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها, 26 مهر هفته ورزش


Slide 1
اشتراک
مطلـب