طنین ندای الله اکبر برفراز مناره‌های خونین شهر، تجلّی"يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ" بود

Captur_20210524-12Mayth_1

حماسه آزادسازی خرمشهر در 3خرداد سال 61، پیروزی بی‌­نظیری در تاریخ جنگ­های ایران و فتحی از یاد نرفتنی است. رزمندگان ایران که آرمانشان رضایت حق جلی بود، با تدبیر فرماندهان، سراسر خط را تکبیرگویان به پیش رفتند و خروش الله اکبر آنها چنان بود که به گفته شهید حسن باقری، تانکهای تیپ عراق عقب نشینی کردند. در حقیقت، حمله دشمن با یاری خدا و قدرت الله اکبر دفع شد. در این عملیات که هفتاد هزار‌ نیرو‌ مردمی نیز رزمندگان را پشتیبانی می­کردند، به یاری حق، شعار «جئنا لنبقی: آمده‌ایم تا بمانیم » دشمن که بر دیوارهای شهر نقش بسته بود، رنگ بطلان به خود گرفت. دشمن چنان به پیروزی خود مطمئن بود که آب و هوای خرمشهر در رادیو بغداد به عنوان یکی از شهر‌های عراق اعلام می‌کرد و صدام در سخنانش خرمشهر را مروارید شط العرب می­نامید. زمانی که خرمشهر آزاد شد حسین کامل داماد صدام گفت: آنقدر فشار روحی صدام بالا بود که در ۲۴ ساعت اول یک پزشک همواره بالای سر ش مراقبت می­کرد.  

این شهر در 4 آبان 1359 به اشغال نیروهای عراقی درآمد. مردم علیرغم عدم آمادگی در برابر تهاجم وحشیانه دشمن، با تمام قدرت مقاومت کردند. ۱۳۰ هزار رزمنده  ارتشی و سپاهی به فرماندهی علی صیاد شیرازی و محسن رضایی در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد دهم اردیبهشت ۱۳۶۱ در محور اهواز، خرمشهر و دشت آزادگان با هدف آزادی بخش وسیعی از جنوب ایران و تمرکز عمده بر بازپس گیری خرمشهر، مرحله­ی چهارم عملیات بیت المقدس را آغاز کردند که سه هفته به طول انجامید . منطقه عملیلتی از غرب کارون، جنوب غربی اهواز تا شمال خرمشهر به وسعت 5038 کیلومتر مربع بود.

مردم خرمشهر 26 روز پایداری کردند اما شهر به دست ناپاک دشمن تسخیر شد ، اما سرانجام پس از 578روز (19 ماه) اشغال در سوم خرداد سال 1361 بار ديگر رزمندگان اسلام آن را فتح کردند و پرچم اسلام بر فراز مسجد جامع و پل تخريب شده خرمشهر به اهتزاز در آمد. پس از آزادسازی خرمشهر رزمندگان ایرانی در اولین اقدام خود در مسجد جامع خرمشهر نماز اقامه کردند. در جریان آزادسازی خرمشهر، دشمن کاملا مسلح علیرغم اینکه ابزار جنگی مکانیزه­ی پیشرفته فراوانی را استفاده نموداما حدود ۱۶ هزار نفر از نیروی عراق کشته و زخمی شدند و همچنین ۱۹ هزار نیروی آن­ها به اسارت جبهه ایران درآمدند. ایران در جریان عملیات ۲۶ روزه بیت‌المقدس که به آزادی خرمشهر انجامید ۶٬۰۰۰ شهید(۴۴۶۰ نیروی سپاه و ۱۰۸۶ نیروی ارتش) و ۲۴ هزار مجروح داد. امام خمینی (ره) درپی این پیروزی بزرگ پیام خطاب به ملّت ایران فرمودند: " سپاس بی‌حد بر خداوند قادر که کشور اسلامی و رزمندگان متعهد و فداکار آن را مورد عنایت و حمایت خویش قرار داد و نصر بزرگ خود را نصیب ما فرمود». شهید صیاد شیرازی به تغییر تاکتیکهای جنگی پس از این پیروزی اشاره کرده­اند: " استراتژی پس از آزادی خرمشهر استراتژی سیاسی شد؛ به عبارت دیگر تصمیم بر آن بود تا عملیات نظامی به عنوان ابزاری در خدمت دیپلماسی قرار گیرد. هدف عملیات و جنگ نبود بلکه هدف حمایت از سیاست خارجی بود و شامل انجام یک عملیات نظامی برای تحقق صلح و با استفاده از عملیات نظامی برای آنکه بتوان از طریق دیپلماسی جنگ را تمام کرد.

منابع:

https://b2n.ir/U17890

https://b2n.ir/w69184  

https://b2n.ir/d84269

گردآوری: بیگلری

 

برچسب ها: سوم خرداد آزادسازی خرمشهر


Slide 1
اشتراک
مطلـب