شهادت مدافعان حرم، پژواک جاودانه دفاع از حریم عزتمند حضرت زینب (س)

شورای عالی انقلاب فرهنگی
روز 18 مرداد، سالروز شهادت شهید محسن حججی به دست نیروهای داعش در سوریه، را به نام روز " بزرگداشت شهدای مدافع حرم حضرت زینب(س) " نامگذاری کرد تا با بزرگداشت چنین روزی از جانفشانی و ایثارگریهای دلاورمردان مدافع حرم عقیلهی آل نبوت، بانوی کربلا تقدیر به عمل آید. هدف اصلی این نامگذاری، تقدیر از جانفشانی و ایثارگریهای دلاورمردان مدافع حرم عقیلهی آل نبوت(س) بود.
این گروه از ابتدای تشکیل، با طراحی و اجرای عملیاتهای گونان، مبارزات بیامانی را با نیروهای تکفیری درشهرهای اشغال شدهی سوریه و عراق درکارنامهی ازخوگذشتگیهای خود به ثبت رساندند و بسیاری از مناطق اشغالی را از تصرف تروریستها آزاد نمودند. بیتردید نقش شهدای مدافع حرم در برقراری مجدد امنیت در سوریه و عراق بینظیر است و امنیت پایدار امروزایران و کشورهای همسایه مرهون خون مطهر این شهدای گمنام میباشد.این امنیت ثابت میکند که خداوند صیانت از خون پاک شهدا را عهدهدار هستند، از اینرو است که ادعای پایداری امنیت کشورهای منطقه به یمن ضمانت این خونهای اهداء شده به درگاه الهی، سخنی گزاف نخواهد بود.
مدافعان حرم اعضاء گروههای نظامی عمدتا شیعی در سوریه و عراق هستندکه از سال 2013 و پس از پیدایش گروههای تکفیری و داعشی به صورت منسجم با هدف جلوگیری از تخریب حرم و آرامگاه اهل بیت(ع) به ویژه حرم حضرت زینب (س) توسط تروریستهای تکفیری، با هدایت سپاه پاسداران فعالانه در میدان نبرد با دشمنان اجیرشدهی استعمارگران غربی به به مبارزه پرداختند.
خداوند در کلام الله و ائمه(ع) مکررا از زنده بودن شهدا و حیات جاودانهی سراسر سعادت آنان به نیکی یاد کردهاند. شهید و شهادت از منظر قرآن کریم جایگاهی رفیع دارد. در قرآن مجید، حدود ده آیه به صورت صریح درباره کسانی که در راه خدا کشته میشوند، وجود دارد. از جمله مسائلی که در این آیات به آن اشاره شده است عبارت است از زنده بودن، رزق، آمرزش گناهان، ضایع نشدن عمل، مسرت و خوشحالی، وارد شدن در رحمت الهی و رستگاری شهید.
شهادت،عشق به وصال محبوب و فنا شدن انسان برای نیل به سرچشمه نورانی هستی مطلق است. شهادت وداعی است که شهید آگاهانه و برای تحقق هدفی مقدس و به تعبیر قرآن(فی سبیل الله) انتخاب مینماید؛ یعنی شهید در راهی کشته میشود که هر دو ارزش آگاهانه بودن و فی سبیل الله را دارا میباشد.
با شهادت، مؤمن وارد حیات معقول و یا به تعبیر بهتر حیات طیبهی جاوید میشود: « و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتاً بل احیاءُ عند ربهم یرزقون»(آل عمران، آیه 169). از دیگر آیات قرآن مجید که به موضوع شهادت اشاره مستقیم دارند میتوان آیات « و لا تقولوا لمن یقتل فی سبیل الله اموات بل احیاء و لکن لاتشعرون»، « وَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ أُولئِکَ هُمُ الصِّدِّیقُونَ وَ الشُّهَداءُ عِنْدَ رَبِّهِمْ لَهُمْ أَجْرُهُمْ وَ نُورُهُمْ »، « و لا تهنوا و لا تخرنوا و انتم الاعلون ان کنتم مومنین«،« والذین هاجروا فی سبیل الله ثم قتلوا او ماتوا لیرزقنهم الله رزقا حسنا و ان الله لهو خیر الرازقین » را ذکر نمود. پیامبر(ص) و ائمه(ع) بر اساس چنین اهمیتی در احادیث از درجه رفیع و مقام عظیم شهید یاد کردهاند.پیامبر(ص) میفرمایند: « مافوق هر نیکی، نیکی بیشتر و هنری وجود دارد، آنجا که مردی که در راه خدا کشته میشود، بالاتر از آن نیکی نیست » و امام صادق (ع) به نقل از پیامبر میفرمایند:«سه طایفه شفاعت میکنند و شفاعتشان پذیرفته میشود: پیغمبران، علماء و شهدا». حضرت علی(ع) هم در توصیف مقام شامخ شهید میفرمایند:« گرامیترین نوع مردن است ».
گردآوری: بیگلری
منابع:
گزارش