گفتگو خبرنگار پیام سمنان با مسئولین شعب آبشارعاطفه ها

احسان و نيکوکاري بخش مهمي از فرهنگ ديني و ملي مردم ايران به شمار مي‌آيد و گستردگي وقف در ايران نشان از اهتمام تاريخي مردم اين مرز و بوم به امور خيريه و نيکوکاري است.

در قرآن مجيد درباره ايتام آيات متعددي ديده مي‌شود که در پاره‌اي از آيات، بي‌اعتنايي به يتيمان را علامت کفر و نفاق مي‌شمارد و مي‌فرمايد: سوره ماعون آيات 1 و 2، آيا ديدي آن را که دين و روز قيامت را دروغ مي‌پندارد، پس او کسي است که يتيم را از خود مي‌راند.

و در جاي ديگر مي‌فرمايد: سوره فجر آيات 17 و 18، چنان نيست که شما خيال مي‌کنيد بلکه شما يتيمان را گرامي نمي‌داريد و يکديگر را بر اطعام مستمندان تشويق نمي‌کنيد.

يک کوچه نه چندان عريض هم در همين سمنان داريم، کمي دقيق‌تر ديوارهايش را نگاه کني يک در کوچک رنگ پريده مي‌بيني که هميشه خدا، باز است. در اين خانه کوچک، انسان‌هايي چنان شريف و عزيز مشغول کاري عبادت وارند که به همين ديوارهاي کوتاه و بي‌رنگ، به اين موکت‌هاي نازک کف اتاق، حتي به اين ميز و صندلي قديمي و دسته دو، آنچنان عزت و شرافتي داده‌اند که دلت مي‌خواهد به احترام همه شان و هوايي عشقي که در اين خانه قديمي پراکنده‌اند ساعت‌ها بايستي و دست بزني و اشک شوق از صورت پاک کني. اينان مخلصانه و بي‌پيرايه، اميد نا‌اميداني شده‌اند که خواب و بيداري شان همه رنج و نداري است.

آمده‌ام به «آبشار عاطفه‌ها». بهتر بگويم؛ درياي محبتي بي‌انتها. موسسه خيريه‌اي که در آن مردمي از همين شهر دست‌هاي پر معرفت شان را به هم داده‌اند براي گرفتن دست نيازمندان سمنان. خانم کرديان مدير شعبه جهيزيه و درمان موسسه، بسيار مهربان و خوش‌رو و خوش سيرت است. دل بزرگي دارد اما پر درد، از قصه زندگي مردمي که در کنار ما زندگي مي‌کنند و رنج‌هاي زندگي شان در باور خيلي از ما شايد نگنجد. خانم کرديان و بچه‌هاي موسسه عزم شان را جزم کرده‌اند و ايمان دارند که مي‌توانند. اينان همان‌هايي‌اند که از محنت ديگران بي‌غم نيستند و چه بهانه‌اي بهتر از اين، تا دلت بخواهد با اين شايستگان نام آدمي به گفت و شنيد بنشيني.

براي آشنايي با موسسه و کارکرد آن، با خانم نازنين کرديان مسئول شعبه جهيزيه و درمان و زهرا اصفهانيان مسئول فرهنگي شعبه جهيزيه و درمان موسسه آبشار عاطفه‌ها گفتگوي کوتاهي داشته‌ايم که در پي مي‌آيد:

***************************

پيش از هر چيز بفرماييد اين موسسه کي و چگونه آغاز به کار کرده است؟

کرديان: موسسه آبشار عاطفه‌ها نخستين موسسه‌اي است که به صورت مردمي به ثبت کشوري رسيده‌ است و مجوزش را از طريق وزارت کشور دريافت کرده و به شماره 2310 به ثبت رسيده‌است. مرکز اصلي آن در مشهد در سال 1380 تاسيس شده‌است. اين موسسه خيريه در سمنان از فروردين سال 89 آغاز به‌فعاليت کرده‌است. اين موسسه در استان سمنان داراي 5 شعبه و در سمنان داراي 2 شعبه مرکز و شعبه جهيزيه و درمان است که با هدف کمک به رفع محروميت در سطح کشور و محروميت‌زدايي از افراد نيازمند کار خود را آغاز نموده ‌است.ضمن اينکه شعبه جهيزيه و درمان اين موسسه از خرداد ماه امسال در سمنان راه اندازي شده و تاکنون توانسته 56 سري جهيزيه را به مددجويان اهدا کند.

انگيزه شما براي به عهده گرفتن اين مسئوليت چه بود؟

کرديان: خدمت به خلق.

چند مددجو را تحت پوشش داريد و کمک موسسه به مدد جوها چگونه است؟

کرديان: هم اکنون در شعبه مرکزي که با مديريت خانم اعظم شنوايي است 694 پرونده شامل ايتام صعب العلاج، از کار افتاده، بي‌سرپرست و... است. در شعبه جهيزيه و درمان هم 149 پرونده داريم که 93 پرونده مربوط به بيماران خاص و صعب العلاج و 56 پرونده هم مربوط به جهيزيه بوده که همگي اهدا شده است.

خدمات مشاوره‌اي و فرهنگي هم ارائه مي‌دهيد؟

اصفهانيان: تلاش شده‌است تا در تمامي روزهاي منتسب به ولادت‌ و يا شهادت‌ ائمه نسبت به برگزاري مراسم اقدام ‌کنيم. برخي از خيرين به جاي آنکه مراسمي همچون سفره ابوالفضل، سفره حضرت رقيه، پخت نذري و... را در خانه برگزار کنند هزينه را به موسسه اهدا مي‌کنند و موسسه نسبت به برگزاري همان مراسم در موسسه براي مددجويان اقدام مي‌کند. انجام قرباني،تحويل گوشت قرباني و توزيع بين مددجويان، تحويل گوسفند عقيقه و انجام تمامي امور مربوطه از خواندن دعاي عقيقه، ذبح گوسفند، طبخ غذاي گرم همچون آبگوشت و توزيع بين خانواده‌هاي نيازمند نيز با کمک خيرين محترم در اين موسسه انجام مي‌شود.

آيا کلاس‌هاي آموزشي هم در شعبه برگزار مي‌شود؟

اصفهانيان: در موسسه چندين کلاس آموزشي به صورت تقويتي و رفع اشکال نيز داريم. چند نفر از خيرين که مي‌توانند در امر آموزش همکاري کنند در برگزاري اين کلاس‌ها ما را ياري مي‌کنند. از افراد ديگر واجد شرايط نيز دعوت به همکاري مي‌کنيم تا براي رضاي خدا در اين زمينه به ما ياري برسانند.با توجه به وقت آزاد خيرين مي‌توانيم کلاس‌هايي را براي افراد نيازمند تشکيل دهيم. کلاس‌هاي رفع اشکال زبان، فيزيک، رياضي، شيمي و... حتي کلاس‌هاي تست‌زني هم براي افراد پشت کنکوري مفيد فايده است. برخي از خانواده‌ها براي خريد کتاب‌هاي آموزشي نيز دچار مشکل هستند که کمک بيشتر خيرين را مي‌طلبد. افرادي هم که چنين کتاب‌هايي را پيشتر داشته‌اند و در حال حاضر نيازي به آن ندارند مي‌توانند اين کتاب‌ها را براي استفاده افراد نيازمند اهداکنند.

روش‌هاي اجرايي چگونه انجام مي‌شود؟

کرديان: شناسايي افراد و نوع نيازمندي‌ها و محروميت‌هاي موجود در منطقه‌هاي گوناگون کشور، کمک به ايجاد فضاهاي آموزشي، درماني و فرهنگي، ايجاد اشتغال در مناطق مختلف، کمک به رفع موانع معيشتي و درماني و تحصيلي، تعامل و همکاري با موسسات دولتي و غير دولتي در خدمت‌رساني به نيازمندان، جلب مشارکت‌هاي مردمي، ايجاد شعبه در استان‌ها و شهرستان‌ها، ايجاد تسهيلات در امر ازدواج جوانان، برگزاري تورهاي زيارتي سياحتي در قالب خانواده‌هاي نيازمند از برنامه‌هاي اجرايي موسسه خيريه آبشار عاطفه‌ها است که سعي شده‌ است به بهترين شکل به اجرا درآيد. در برگزاري تورهاي زيارتي و سياحتي براي خانواده‌هاي نيازمند از آنجا که اين موسسه در شهرهاي مختلف داراي شعب است، از لحاظ اسکان و هزينه خوراک مددجويان دچار مشکل نخواهيم‌ شد.

افراد تحت پوشش چه قشري هستند؟

کرديان: افراد بي‌سرپرست شامل خانواده‌هايي که با فوت سرپرست مواجه شده‌اند، خانم‌هاي مطلقه که نفقه و مهريه نگرفته‌اند، خانواده‌هاي پير و کهنسال فاقد منبع درآمد، خانواده‌هاي داراي سرپرست که سرپرست از کار افتاده ‌است، سرپرست بيمار ضايعه نخاعي، سرطاني و... افراد بيماري که هزينه درماني بالايي دارند، خانواده‌هايي که نياز به تامين جهيزيه دارند و افراد اين چنيني تحت پوشش موسسه قرار مي‌گيرند تا نسبت به امدادرساني به آنها از طريق کمک‌هاي مردمي اقدام شود.

ما تلاش مي‌کنيم هر خانواده‌اي که به آبشار عاطفه‌ها مراجعه مي‌کند با توجه به تفاوت نيازها، نيازش را شناسايي و بر همان اساس برايش تشکيل پرونده بدهيم.

تعداد خيرين چند نفر است؟

کرديان: تعداد خيرين موسسه حدود هزار و 500 نفر است که اين شعبه داراي 600 خير است. اما از اين تعداد، تعداد قابل توجهي از خيرين با توجه به وسع مالي‌شان در طول ماه، کمک‌هاي کمي را به موسسه پرداخت مي‌کنند که باز هم براي ما باارزش و قابل احترام است. برخي از خيرين هم به صورت موردي در طول سال کمک‌هاي قابل توجهي مي‌کنند.

مددجوها را چطور شناسايي مي‌کنيد؟

برخي خودشان مراجعه مي‌کنند و تعدادي را ديگران به ما معرفي مي‌کنند. ما آدرس و شماره تلفن مي‌گيريم. بعد محقق به آدرس اين اشخاص مي‌رود. محقق در مورد اين اشخاص يا به طور مستقيم از خودشان و وضع زندگي‌شان و يا از طريق افراد محل اطلاعات کسب مي‌کند، سپس اطلاعات را در اختيار من و مددکاران قرار مي‌دهد و ما تصميم مي‌گيريم آيا اين خانواده واقعا به کمک نياز دارد يا خير.

از مردم چه انتظاري داريد؟

اينکه ما را دراين مسير تنها نگذارند و در کنارمان باشند. اگر توان کمک دارند هر چه در توانشان باشد ما استقبال مي‌کنيم. اگر کمک نقدي در توانشان نيست مي‌توانند وسايل نو براي تامين جهيزيه نو عروسان اهدا کنند. دوست داريم کمک‌هاي معنوي خود را از ما دريغ نکنند. به ما سر بزنند و دلگرمي بدهند. ايرادهايمان را به ما بگويند، نقدمان کنند و اگر پيشنهادي براي بهتر شدن کار دارند استقبال مي‌کنيم.

سخن آخر؟

کرديان: اين به موسسه به افراد علاقه‌مند به کارهاي عام‌المنفعه و داوطلبانه نياز مبرم دارد و به روي افراد با هر توانايي باز است. از مردم عزيز نيز مي‌خواهيم هم نيازمندان و هم خيرين را به ما معرفي کنند تا افراد مستحق و هر کسي که نياز به کمک دارد را حمايت کنيم و شهرمان را جاي بهتري براي زندگي همه کنيم. از همه کساني که تا به امروز در اين مسير با ما بودند و کمک‌هاي مالي و معنوي شان را از ما دريغ نکردند بي‌نهايت سپاسگزاريم.

اصفهانيان: از همين جا از همه مردم و شهروندان تقاضا مي‌کنم تا در مانور اهداي 25 سري جهيزيه به نوعروسان سمناني که در 14 بهمن ماه برگزار مي‌شود، شرکت و مسئولان اين موسسه را با حضور خود در اين جشن دلگرم نمايند.

برچسب ها: جهیزیه, خیرین, ازدواج آسان, استانهای مرکزی, ملی, آسیب های اجتماعی, سمنان


Slide 1
اشتراک
مطلـب